Haku

Taloudellinen lukutaito ja sijoitusopetus : Kokemuksia kansalaisopiston kurssilta

QR-koodi

Taloudellinen lukutaito ja sijoitusopetus : Kokemuksia kansalaisopiston kurssilta

Säästäminen ja sijoittaminen on ajankohtaisempaa kuin koskaan aiemmin. Aiheesta puhutaan paljon ja tietoa on runsaasti tarjolla. Silti sijoittaminen koetaan hankalaksi, ja edelleen matalan korkotason aikana varoja on enemmän korottomilla talletustileillä kuin vaihtoehtoisissa sijoituk-sissa. Tutkimusten mukaan sijoittamisella ja taloudellisella lukutaidolla on vahva yhteys: mitä paremman talousosaamisen omaa, sitä todennäköisemmin myös sijoittaa. Vastaavasti alhai-semman talouslukutaidon omaavat tekevät harvemmin pitkän aikavälin talouteen liittyviä suun-nitelmia ja heidän kokonaisvarallisuutensa koko elämänkaaren aikana on pienempi. Hyvään ta-loudellisen lukutaidon tasoon liittyy kyky tehdä tulevaisuuteen suuntautuvia toimia, kyky suun-nitella eläkettä ja kyky tehdä parempia rahoitussopimuksia. Hyvän taloudellisen lukutaidon omaavilla varallisuus on yleensä suurempi. Alhaiseen taloudelliseen lukutaitoon liittyy tutkimus-ten mukaan todennäköisemmin ongelmia rahankäytössä sekä ylivelkaantumista. Taloudellinen lukutaito on alhaista nuorten, iäkkäiden ja naisten keskuudessa. Myös koulutustasolla on yhteys taloudelliseen lukutaitoon. Taloudellinen lukutaito voidaan määritellä kyvyksi ymmärtää taloudellisia käsitteitä sekä sovel-taa tietoa omaan talouteensa. Tutkimusten mukaan talousopetus vaikuttaa positiivisesti talou-delliseen tietämykseen sekä talouskäyttäytymiseen. Joidenkin tutkimusten mukaan talousope-tuksesta saavutetut hyödyt eivät kuitenkaan ole tarpeeksi merkittäviä resursseihin nähden. Ta-lousopetus on hyödyllisemmillään perustuen vapaaehtoisuuteen ja ajoitettuna oikeaan het-keen, jolloin talouteen liittyvät päätöksenteot ovat ajankohtaisia. Myös talousopetuksen kes-tolla on merkitystä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa taloudellinen lukutaito linkitettiin sijoittamisen perusteita käsittelevään kurssiin. Tutkielmassa selvitettiin kurssille osallistuvien taloudellinen lukutaito sekä suurimmat haasteet sijoittamisen aloittamisessa. Kurssilaisille teetettiin kysely lomakkeen avulla ja osa haastateltiin. Kyselylomakkeen tuloksia verrattiin Suomessa aiemmin tehtyyn kansainvälisesti vertailukelpoiseen tutkimukseen taloudellisesta lukutaidosta. Tutkimustulosten perusteella ta-lousosaaminen on pääasiassa parempaa kurssille osallistuvien keskuudessa kuin kansallisessa tutkimuksessa, muutamaa aihealuetta lukuun ottamatta. Suurimmaksi haasteeksi sijoittamisen aloittamisessa nousi ehdottomasti tiedon puute: tietoa on valtavasti saatavilla, mutta itselle re-levantin tiedon löytäminen ja erottaminen on hankalaa. Sijoittamisen kurssille tuntuu löytyvän paljon kysyntää. Palautteen perusteella henkilökohtainen opastus olisi monelle tärkeää.

Tallennettuna: