Haku

Vastuullista viestintää vuosikertomuksissa. Suomalaisten yritysten ympäristöraportointi

QR-koodi

Vastuullista viestintää vuosikertomuksissa. Suomalaisten yritysten ympäristöraportointi

Yritykset pyrkivät tänä päivänä tuomaan vastuullisuuttaan ympäristöä kohtaan esiin monin eri tavoin. Kaikista ympäristöviestinnän muodoista nimenomaan vuosikertomuksessa esiintyvästä ympäristöraportoinnista on tullut vähitellen yksi tärkeimmistä ympäristövastuullisuuden osoittajista.

Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaista suomalaisten yritysten vuosikertomuksissa esiintyvä ympäristöraportointi on. Tarkastelen ensinnäkin sitä, miten suuressa roolissa ympäristöasiat vuosikertomuksissa ovat ja millaisia ympäristöaiheita niissä käsitellään. Toiseksi tutkielmassa käydään läpi sitä, miten yritykset puhuvat ympäristöaiheista. Huomiota kiinnitetään erityisesti siihen, ovatko tulokset erilaisia riippuen siitä, ovatko yrityksen toimialan ympäristövaikutukset välillisiä vai välittömiä.

Tutkimuksen aineisto koostuu kahdenkymmenen suomalaisen yrityksen vuosikertomuksista vuodelta 2008. Aineisto käydään läpi kahdessa vaiheessa. Ensiksi muodostetaan sisällönanalyysin avulla kuva ympäristöasioiden roolista ja vuosikertomuksissa käsitellyistä ympäristöaiheista. Toiseksi etsitään diskurssianalyysiä apuna käyttäen vastausta siihen, miten ympäristöaiheista puhutaan. Tarkempaan analyysiin valitaan yksi sisällönanalyysin yhteydessä löydetty ympäristöaihe, joka on ilmastonmuutos. Ilmastonmuutosta käsitellään tarkemmin, koska se on tällä hetkellä yksi suurimmista pitkän tähtäimen epävarmuustekijöistä arvioitaessa yrityksen toimintamahdollisuuksia.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sellaisilla toimialoilla, joilla ympäristövaikutukset ovat suuria, panostetaan selvästi enemmän ympäristöraportointiin. Ympäristöasiat tuodaan vuosikertomuksissa varhaisemmassa vaiheessa esiin ja niitä myös käsitellään hyvin laajasti. Sekä välittömiä sekä välillisiä ympäristövaikutuksia tuottavat yritykset raportoivat kuitenkin lähes samoista aiheista. Diskurssianalyysin avulla saatujen tulosten valossa voidaan todeta, että suomalaiset yritykset suhtautuvat ilmastonmuutokseen neutraalisti. Ilmastonmuutoksesta ei kuitenkaan puhuta yhdenmukaista diskurssia käyttäen.

Tallennettuna: