Haku

mandala-thangka; maalaus;taulu

QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Suomen käsityön museo

mandala-thangka; maalaus;taulu

fyysinen kuvaus: Kehystetty ja passepartout-pahviin asetettu tiibetinbuddhalainen maalaus mandala-aiheesta. Mandalakuvion ympärillä on kuvattu lukuisia muita ihmis- ja pyhimyshahmoja pienemmissä kuva-aiheissa.

Mandalakuvio muodostuu suuresta ympyrästä, sen sisällä sivullaan seisovasta neliöstä ja neliön sisällä olevasta pienemmästä ympyrästä. Ytimessä on kuvattu tanssillisessa asennossa lootusjalustalla seisova bodhisattva-hahmo. Hänen päätään ja kehoaan ympäröivät sädekehät. Taustalla on pilvi- ja vuorikuvio. Ydinympyrää kiertää vaaleanpunapohjainen rengas, jossa pää- ja väli-ilmansuuntia edustaen eli tässä ylös, alas, sivuille ja diagonaalisesti kohti maalauksen kulmia on kuvattu tanssillisissa asennoissa seisovia, sädekehien ympäröimiä bodhisattvoja. Neliön sisäosat koostuvat bodhisattva-aiheista ja koristeellisista kerroksista. Neliön sivuilta pääilmansuuntiin aukeavat porttimaiset rakenteet, joiden yläosissa suuren ympyrän sisäosiin aueten on kuvattu valkoiset stupat. Stupia ympäröivät jokaisessa suunnassa eriväriset koristekaaret, jotka aukeavat makara-merihirviöiden kidoista. Muut suuren ympyrän sisäosat ovat vaaleanpunaiset. Ympyrän ulkokehä muodostuu kolmesta päällekkäisestä koristekerroksesta. Sisimmässä on tyylitelty lootuksenterälehtikuvio, keskimmäisessä kullanvärinen spiraalimainen ornamenttikuvio ja uloimmassa eläin-, ihmis- ja pääkalloaiheita vaaleansinisellä, ruskeilla koristeaiheilla jaksotetulla pohjalla.

Maalauksen yläosan keskellä on kuvattu jalustalle asetetulla lootusistuimella istuva Shakyamuni Buddha. Häntä ympäröi kaksinkertainen sädekehä ja hänen molemmilla puolillaan seisoo munkki. Suuret lootuksenkukat ympäröivät aihetta. Maalauksen vasemmassa ylänurkassa on kuvattu pilvissä seisovia bodhisattvoja, joista yksi soittaa luuttua. Heidän alapuolellaan on kuvattu pilvien keskellä kerälle kiertyneen lohikäärmeen selässä istuva bodhisattva. Maalauksen oikeassa ylänurkassa on kuvattu pilvissä seisovia bodhisattvoja, joista yksi pitelee käsissään kukkuraista koria ja kaksi muuta ovat kohottaneet kätensä Buddhaa kohti. Heidän alapuolellaan on pilvikuviossa kerälle kiertyneen lohikäärmeen selässä istuva bodhisattva.

Maalauksen alaosan keskellä on kuvattu Yab-Yum -aihe, jossa lootusjalustalla seisova sini-ihoinen, liekehtivä dharmapala yhtyy puolisonsa kanssa. Aiheen molemmin puolin on kuvattu liekehtivät bodhisattvat. Maalauksen vasemmassa alareunassa on kuvattu temppeli ja sen edustalla istuva munkki suippopäisessä hatussaan. Maalauksen oikeassa reunassa on kuvattu temppeli ja sen edessä istuva buddha. Maalauksen alaosassa on lisäksi kuvattu symboleita ja jalokivikasoja.

Mandalakuvion ja pienempien kuva-aiheiden taustalla on vehreä maisema. Mandalaympyrän reunoja koristavat vihreät ja oranssit lehvät sekä kukkivat ja nupullaan olevat lootuksenkukat.

sisällönkuvailu: Maalauksessa kuvatut bodhisattvat ovat myötätuntoa säteileviä, valaistuneita olentoja. He ovat suuressa myötätunnossaan jääneet meidän ulottuvuutemme rajoille auttamaan jokaista tuntevaa olentoa saavuttamaan valaistumisen. Dharmapalat ovat buddhalaista oppia suojeleva raivokkaita jumalhahmoja.

Yläosassa kuvatun buddhan nimitys "Shakyamuni Buddha" viittaa historialliseen Buddhaan. Buddha on ojentanut toisen kätensä alas kohti istuinta muodostaen kädellään bhumisparsha-mudran. Mudra eli käsiele liittyy legendan kohtaan, jossa syvään meditaatioon vaipunut Buddha pyytää Maan jumalatarta todistamaan valaistumisensa aitouden.

Maalauksen alaosan keskellä kuvatussa Yab-Yum -aiheessa maskuliininen ja feminiininen jumaluus yhtyvät rituaalisesti rakkaudellisessa liitossa. Harmoniaa ja valaistumista merkitsevä aihe on yleinen symboli buddhalaisessa taiteessa. Aiheen luonne on tantrinen eli niiden sisällöt liittyvät buddhalaisuuden esoteerisiin opetuksiin ja kaikkien elämän osa-alueiden valjastamiseen harjoituksen osaksi. Tiibetinkielinen termi ”Yab-Yum” merkitsee kirjaimellisesti isää (yab) ja äitiä (yum). Yhtyvät jumaluudet edustavat kahden sukupuolisen ääripään yhdentymistä ja siten maallisten dualismien ylittämistä. Jaettua, mystistä, kehollista kokemusta pidetään tienä erityislaatuisen ymmärryksen saavuttamiseen. Kuvaus ei olekaan itsetarkoituksellisesti eroottinen vaan filosofinen ajatus kosmisesta harmoniasta ja kaiken olevaisen loputtomasta kehästä. Aiheen kuvituksissa feminiini jumaluus istuu tai seisoo maskuliinin jumaluuden sylissä.

Maalauksessa kuvatut stupat ovat nepalilaiset, sillä niiden keskiosissa on kuvattu buddhan silmät. Maalauksessa kuvatut jalokivikeot symboloivat buddhalaisuuden neljää jaloa totuutta ja kahdeksanosaista tietä. Lootuksenkukat symboloivat puhtautta ja kieltäymystä. Ne kasvavat soisesta maaperästä mutta ovat tahrattomia. Jumalhahmojen lootusistuin symboloi jumalallista alkuperää, täydellisyyttä ja kokonaisvaltaista kehon, puheen ja mielen puhtautta.

Tallennettuna: