Sökning

Professionellas synvinklar på betydelsen av sociala relationer och social inklusion för ungdomars sociala välmående

QR-kod

Professionellas synvinklar på betydelsen av sociala relationer och social inklusion för ungdomars sociala välmående

Detta examensarbete beskriver ungdomars sociala relationer och hur de påverkar det sociala välmående under högstadietiden. Syftet med examensarbetet är att ur ett expert-perspektiv beskriva sociala relationer och social inklusions betydelse för ungdomars sociala välmående. För att få svar på detta har jag formulerat tre frågeställningar; 1. Hur utvecklas individens socialiseringsprocess? 2. Betydelsen av sociala relationer för socialt välmående? 3. Vad är social inklusion och socialpedagogik i arbetet med ungdomar? För att kunna diskutera dessa tre frågeställningar ur ett expertperspektiv har jag preciserat den tredje frågeställningen till; - vad uttrycker dagens ungdom om sina vänskapsre-lationer och sociala välmående, och hur jobbar ni för att stöda dessa? Som metod an-vände jag mig av den kvalitativa forskningsmetoden och gjorde semistrukturerade intervjuer med fem informanter som alla jobbar med ungdomar. I den teoretiska referensramen behandlas socialiseringsprocessen, sociala relationer samt socialpedagogik. Resultatet visar att vännernas betydelse är väldigt viktig under tonårstiden. Vännerna har stor betydelse i utvecklingen av den egna identiteten. Att känna sig accepterad i kamratgruppen är även av stor betydelse för de unga. I resultatet framkom även ensamhet som är ett problem i dagens samhälle och resultatet visar att socialt välmående existerar inte utan sociala relationer. Individuellt arbete, gruppverksamhet och aktiverande nämns som metoder för att skapa social inklusion. Enligt resultatet så är en socialt inkluderad individ även en socialt välmående individ.

Sparad: