Sökning

Prosessidraama opetus- ja oppimismenetelmänä alakoulussa

QR-kod

Prosessidraama opetus- ja oppimismenetelmänä alakoulussa

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia prosessidraamaa opetus- ja oppimismenetelmänä alakoulussa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin tammikuussa 2010 Torkimäen alakoulussa, Kokkolassa. Kohderyhmänä olivat kolmasluokkalaiset, joille opetettiin ympäristö- ja luonnontiedon aihetta, eläinten talvehtiminen, kolmen erilaisen draamaprosessin avulla. Draamaprosessien suunnittelun pohjana käytettiin Bowellin ja Heapin Prosessidraama-teosta, sekä oppilaiden omaa ympäristö- ja luonnontiedon kirjaa.

Kyseessä oli tapaustutkimus, jossa tutkittiin oppilaiden ja opettajien näkemyksiä ja kokemuksia prosessidraamasta, sekä prosessidraaman toimivuutta opetuksen välineenä. Tutkimusmenetelminä olivat havainnointi ja haastattelu. Draamaprosessien toimivuuden arvioinnin pohjana on käytetty muun muassa Owensin ja Barberin Draama suunnistus-teosta.

Työn lähtökohtina olivat draamamenetelmien aseman parantaminen opetusvälineinä, sekä opinnäytetyön tekijän kiinnostus prosessidraamaa ja taiteen keinoin opettamista kohtaan. Opinnäytetyössä pohditaan opetuksen toimivuuden ja oppilaiden kokemuksien lisäksi myös draaman asemaa kouluissa, sekä draamaopettajan roolia. Tulokset oppilaiden kokemuksista ja opetettavasta aiheesta oppimisesta olivat monimuotoisia, mutta yleisesti ottaen positiivisia.

The aim of this thesis was to research process drama as a teaching and learning method at primary school. The functional phase of this thesis was realized in January 2010 in Torkinmäki primary-school in Kokkola. The target group were the third grade pupils who were to learn one theme of biology - how animals spend their winter - through three different drama processes. These drama processes were planned by using Planning Process Drama book by Bowell & Heap and the biology book of the pupils.

The research was a case study of the pupils’ and teachers’ opinions and experiences of process drama. One part of the research was also to find out how process drama works as a teaching method. The research methods used were observation and interviews. Mapping Drama book by Owens & Barber was used as the basis for evaluating the functionality of process drama as a teaching method.

The starting point of this study was to improve the status of drama as a teaching method. Also the author was interested in process drama and teaching trough arts. This thesis studied how drama worked in teaching and what the pupils experienced. The author also considers the sta-tus of drama at school and the role of the drama teacher. The results of the study were diverse but generally positive.

Sparad: