Haku

Asiakastyytyväisyystutkimus Kokkolanseudun Kehitys Oy:lle

QR-koodi

Asiakastyytyväisyystutkimus Kokkolanseudun Kehitys Oy:lle

Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyys ja sen merkitys yrityksille. Työn tarkoituksena oli tutkia Kokkolanseudun Kehitys Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen toiminnan eri tasoihin ja löytää mahdolliset kehityskohteet. Lisäksi haluttiin selvittää mihin toimintoihin tulisi tulevaisuudessa erityisesti panostaa.

Kokkolanseudun Kehitys eli KOSEK Oy on vuonna 2002 perustettu Kokkolan kunnan omistama kehitysyhtiö. KOSEK tarjoaa seudun yrittäjille maksuttomia elinkeino- ja kehittämispalveluja sekä yritysneuvontaa.

Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä, millaisista asioista se muodostuu ja kuinka sitä tulisi vaalia. Lisäksi käsitellään business-to-business - markkinoiden palveluntarjontaa, palvelun laatua sekä pohditaan mitkä tekijät tekevät palvelusta laadukkaan. Seudulliset yrityspalvelut ja niiden tehtävä on esitelty omana lukunaan.

Empiirisessä osiossa esitellään ensin työn kannalta oleellisimmat aineistonkeruumenetelmät. Tämän jälkeen käydään läpi suoritettua haastattelututkimusta, sen kysymyksiä ja tuloksia sekä analysoidaan lopputulosta.

Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin lomakehaastatteluina syyskuussa 2014. Työn toimeksiantaja valitsi tutkimuksen kohderyhmäksi 15 yrittäjää Kokkolan alueelta. Näistä 11 yrittäjää osallistui haastatteluun. Vastausprosentti oli näin ollen 73.

Tutkimustuloksista kävi ilmi, että KOSEKin toiminta on jo hyvällä tasolla, eikä suuremmille toimenpiteille ole tarvetta. Asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä kokonaisuuteen. Viestintä oli käsitellyistä osa-alueista ainoa, mihin vastaajat kaipasivat selkeästi parannusta. Pääasiassa toiminta nähtiin kuitenkin laadukkaana ja yritysten toimintaa edistävänä.

Tallennettuna: