Haku

Opi suomea : kielituokioita päiväkoti-ikäisille maahanmuuttajataustaisille lapsille.

QR-koodi

Opi suomea : kielituokioita päiväkoti-ikäisille maahanmuuttajataustaisille lapsille.

Erikainen, Veronika. Opi suomea. Kielituokioita päiväkoti-ikäisille maahanmuuttajataustaisille lapsille. Helsinki: syksy 2012, 50 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajan pätevyys.

Opinnäytetyöni on toiminnallinen produktio. Opinnäytetyön puitteissa toteutin viidelle maahanmuuttajataustaiselle lapselle pienryhmätoimintaa päiväkoti Karvikassa keväällä 2011 kuuden viikon ajan. Toiminnan tavoitteena oli lasten suomen kielen oppimisen tukeminen eli perussanaston opettaminen sekä laajentaminen ja myös puhumaan rohkaiseminen. Toiminta suunniteltiin ja arvioitiin yhteistyössä päiväkodin kasvattajien kanssa. Palautetta kerättiin palautelomakkeiden sekä osallistuvan havainnoinnin avulla. Kasvattajilta saadun palautteen mukaan sekä havainnoinnin perustella toteutettu toiminta ja materiaalipaketti koetaan sekä käytännöllisenä että hyödyllisenä. Kasvattajien kokevat pienryhmässä toteutettu toiminta tärkeänä lasten kielellisen kehityksen tukemisen kannalta. Myös havainnoinnin mukaan lapset oppivat asioita nopeammin ja mielellään pienryhmässä leikkiessään. Arvioinnin jälkeen materiaalipakettia on kehitetty edelleen.

Maahanmuuttajataustaisten lasten osuus päiväkodeissa on lisääntynyt huomattavasti, joten päivähoitohenkilöstö tarvitsee erikoisosaamista siitä, miten suomen kieltä olisi opetettava vieraskielisille lapsille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota, testata ja tuottaa materiaalia, jota voivat käyttää kasvattajat ja ohjaajat työssään 3-6-vuoitiaiden maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa, kun tavoitteena on kielellisen taitojen kehityksen tukeminen. Produktio sisältää ohjeita kuuteen noin puolituntia kestävään tuokioon. Materiaali sisältää yksikertaisia leikkejä, loruja ja lauluja, joita voi hyödyntää, kun opetetaan lapsille uusia sanoja ja käsiteitä.

Opinnäytetyön teoriaosassa esitellään käsitteet kielellinen kehitys, maahanmuuttajataustainen lapsi, kasvatuskumppanuus sekä suomi toisena kielenä -opetus. Lisäksi on pohdittu opinnäytetyöprosessin kulkua sekä saadun palautteen ja omien havaintojen perusteella arvioitu toiminnan onnistumista ja sen eettisyyttä. Työn loppuosassa on myös pohdittu työlle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Asiasanat: suomen kieli, suomi toisena kielenä, kielellinen kehitys, lapset, maahanmuuttajat, opetus, varhaiskasvatus, opetusainesto

Tallennettuna: