Haku

RIPPIKOULUN HAASTAVAT TILANTEET : Työntekijöiden kokemuksia nuorten kanssa työskentelystä

QR-koodi

RIPPIKOULUN HAASTAVAT TILANTEET : Työntekijöiden kokemuksia nuorten kanssa työskentelystä

TIIVISTELMÄ

Brisk-Mosander, Kristiina. Rippikoulun haastavat tilanteet. Työntekijöiden kokemuksia nuorten kanssa työskentelystä. Kevät 2013, 96 sivua, 1 liite. Diako-nia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonia, kristillinen kasvatus ja nuorisotyö, Sosionomi (ylempi AMK)

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää rippikoulutyöntekijöiden kokemuksia ja ajatuksia haastavista tilanteista joita he ovat työssään kohdanneet. Millaiset tilanteet koetaan haastaviksi? Millaisia keinoja työntekijöillä on selviytyä tilan-teista ja millaista tukea tai koulutusta he kaipaisivat liittyen haastaviin tilanteisiin nuorten kanssa?

Tutkimustapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdeksasta puolistrukturoidusta haastattelusta joissa on haastateltu teologeja ja nuorisotyönohjaajia Lapuan hiippakunnan alueelta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Rippikoulutyöntekijöiden kohtaamat tilan-teet ryhmiteltiin neljään pääryhmään: ihmissuhteisiin, nuoren henkilökohtaisiin asioihin, kommunikaatioon ja käyttäytymiseen sekä järjestyksenpitoon ja turvallisuuteen.

Tutkimustulosten perusteella työntekijät kohtaavat paljon erilaisia haastavia tilanteita nuorten kanssa. Koulutus ei suoraan anna kaikkia tarvittavia valmi-uksia käsitellä näitä tilanteita, vaan työntekijän oma motivaatio hankkia lisää tietoa ja koulutusta on tärkeässä asemassa. Myös työntekijöiden ammatilliset vuorovaikutustaidot korostuivat tilanteiden käsittelyssä. Työntekijät tarvitsevat eniten tukea työhönsä erityistä tukea tarvitsevien nuorten kohtaamiseen sekä leirien turvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Rippikoulutyöntekijöiden tulisi saada aiempaa parempaa ohjausta leirien turvallisuuden kartoittamiseen turvallisuusasiakirjan avulla sekä seurakunnissa tulisi pohtia monipuolisesti leirien turvallisuuteen liittyviä asioita. Niissä tulisi myös olla selkeät ohjeistukset vaara- ja muiden yllättävien tilanteiden varalta. Rippikoulutyöntekijöitä tulee kannustaa ammatillisten vuorovaikutustaitojen hankintaan ja kehittämiseen sekä ammattitaidon ylläpitämiseen osallistumalla rippikouluun liittyviin koulutuksiin.

Asiasanat: rippikoulu, erityiset oppijat, kristillinen kasvatus, ongelmanuoret, kvalitatiivinen tutkimus

Tallennettuna: