Haku

LÄHIMMÄISPALVELUN YÖVUORO : Kirkon Palvelevan puhelimen päivystäjien jaksaminen päivystystyössä pääkaupunkiseudulla syksyllä 2012

QR-koodi

LÄHIMMÄISPALVELUN YÖVUORO : Kirkon Palvelevan puhelimen päivystäjien jaksaminen päivystystyössä pääkaupunkiseudulla syksyllä 2012

TIIVISTELMÄ

Hakkola, Ulla. Lähimmäispalvelun yövuoro. Kirkon Palvelevan puhelimen päivystäjien jaksaminen päivystystyössä pääkaupunkiseudulla syksyllä 2012. 75 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, kevät 2013. Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonian virkakelpoisuus.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Palvelevan puhelimen päivystäjien työtyytyväisyyttä ja työssä jaksamista pääkaupunkiseudulla. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erikseen päivystystyötä tekevien seurakuntien työntekijöiden ja vapaaehtoisten maallikkopäivystäjien näkökulmat.

Aineisto kerättiin lokakuussa 2012 sähköisellä strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 89 seurakuntien työntekijää, mikä oli noin 20 % pääkaupunkiseudun seurakuntien hengellisentyöntekijöistä ja 26 vapaaehtoispäivystäjää, mikä oli 34 % pääkaupunkiseudun vapaaehtoispäivystäjistä. Tutkimus on pääasiassa kvantitatiivinen tutkimus, mutta avoimien kysymysten kohdalla on käytetty myös kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.

Seurakuntien työntekijöiltä tuli kahdenlaista palautetta. Toiset kokivat päivystämisen Palvelevassa puhelimessa tarpeellisena ja mielekkäänä työnä ja toiset olivat turhautuneita päivystystyöhön. Työmuoto sai osakseen kritiikkiä ja työmuodon olemassaolo kyseenalaistettiin usean seurakunnan työntekijän vastauksissa. Monet seurakuntien työntekijät eivät olleet motivoituneita lievittämään soittajien yksinäisyyttä puhelimessa yöaikaan. Vapaaehtoiset maallikkopäivystäjät olivat pääasiassa motivoituneita ja kokivat työn mielekkäänä vapaaehtoistyönä.

Tuloksista voi vetää johtopäätöksen että Palvelevan puhelimen päivystystyö sopii hyvin motivoituneelle ja koulutetulle vapaaehtoiselle. Vapaaehtoisten työpanos Palvelevan puhelimen työssä on korvaamaton. Seurakuntien työntekijöitä ei tulisi velvoittaa päivystystyöhön vaan heille se tulisi olla vapaaehtoinen työtehtävä. Palvelevan puhelimen päivystämiseen osallistuvalle seurakunnan työntekijälle tulisi järjestää myös riittävästi lepoa ennen ja jälkeen päivystysvuoron.

Asiasanat: kriisipuhelin, lähimmäispalvelu, sielunhoito, työmotivaatio, työtyytyväisyys, vapaaehtoistyö

Tallennettuna: