Haku

Miten kehittyä keskivertomyyjästä huippumyyjäksi

QR-koodi

Miten kehittyä keskivertomyyjästä huippumyyjäksi

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälainen on huippumyyjä ja miten hän toi-mii. Tavoitteen pohjalta on luotu produktina esitysmateriaali. Produktiosasta on hyötyä myyjäl-le, joka haluaa kehittää itseään.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää kaksi osaa: myyntiprosessi ja huippumyyjän tunnusmerkit. Myyntiprosessi on jaettu neljään osaan, jotka ovat ennakkovalmistautuminen, yhteydenotto, myyntineuvottelu ja jälkihoito. Prosessi kuvataan ympyrän mallisena, sillä lähtö-kohta on, että samalle asiakkaalle halutaan myydä tulevaisuudessakin, jolloin prosessi alkaa alusta. Huippumyyjän tunnusmerkkejä työssä esitellään neljä: asenne, ajankäytön hallinta, kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja kaupanpäättämistaidot. Lähteinä on käytetty pääosin kirjallisuutta.

Teoriaan pohjautuva produktiosa on luotu PowerPointilla. Produkti on tehty valmiiksi esitysma-teriaaliksi, joka tiivistää teorian tehokkaasti. Tuotos käsittelee myyntiä yleisesti, joten se ei ole toimialasta riippuvainen. Työssä on myös esitelty prosessin työvaiheet, sekä pohdintaa tulok-sista.

Tuloksista selviää, että laadukas ja tuloksellinen myynti on kiinni perusasioiden tekemisestä hyvin. Menestyvä myyjä on hyvin asennoitunut, empaattinen ja noudattaa myyntiprosessia. Kaikki työssä esitellyt ominaisuudet, piirteet ja taidot ovat myös sellaisia mihin jokainen voi itse vaikuttaa omalla tekemisellään, huippumyyjäksi ei siis tarvitse syntyä.

Työ toteutettiin syksyllä 2017.

Tallennettuna: