Haku

Digitaalisen oppimisympäristön kehittäminen tarinoiden ja protoilun keinoin

QR-koodi

Digitaalisen oppimisympäristön kehittäminen tarinoiden ja protoilun keinoin

Lähitulevaisuudessa oppiminen ja työn tekeminen ovat murroksessa. Teknologia luo keinot, kuinka paikasta ja ajasta riippumattomasti voidaan hankkia ja jakaa tietoa. Lisätty todellisuus mahdollistaa digitaalisten elementtien liittämisen oppimisympäristöihin ja arkielämään. Oppimisympäristön luomisessa tarinallistaminen ja protoilu edistävät sisällöntuottamista. Tarinoilla voidaan kuvata palvelua, ympäristön elementtejä ja sen käyttäjiä. Palvelumuotoilun protoilumenetelmillä luodaan asiakkaiden kanssa koemalleja digitaalisesta ympäristöstä. Koemallien testaamisella kerätään tietoa asiakkaiden käyttäjäkokemuksia.

Tässä kehittämistyössä keskityttiin Perho Liiketalousopiston digitaalisen oppimisympäristön kehittämiseen. Palvelumuotoilun tarinallisuuden ja protoilun menetelmillä tuotettiin hahmotelma Ajokortti työelämään -oppimispelistä. Digitaalisessa ympäristössä ravintola-alan opiskelijat voivat vahvistaa työelämätaitoja ja tietämystä ravintola-alasta. Nuoret, jotka nyt opiskelevat ammatillista perustutkintoa, ovat työelämässä vielä vuonna 2070.

Kehittämistyössä etsittiin vastauksia, niin tieteellisesti kuin toiminallisesti. Laadullista tutkimusotetta käytettiin koko kehittämistyön ajan. Tutkimus oli kokonaisvaltaista tiedon hankintaa ja analysointia sekä tulokset yhdistettiin todellisiin tilanteisiin, jolloin saatiin havainnoitua käyttäjäkokemuksia.

Tämä kehittämistyö vastasi sille asetettuihin kysymyksiin. Palvelumuotoilun kehittäjien prosessikuvausten pohjalta muodostui prosessikuvaus, jota käytettiin digitaalisen oppimisympäristön kehittämisessä. Mallissa korostui palvelumuotoilun konseptivaiheen tarinallisuus- ja protoilumenetelmät. Kehittämistyössä hyödynnettiin palveluiden protoilulle luotua viitekehystä, jolla varmistettiin kehittämistyön laadullisen tuloksen saavuttaminen ja luotettavuus. Iteratiivinen toiminta vahvisti tuloksen saavuttamista.

Tallennettuna: