Haku

Sosiaalisen median suunnitelma golfseuralle

QR-koodi

Sosiaalisen median suunnitelma golfseuralle

Sosiaalinen media on nykypäivänä tärkeä osa yrityksen markkinointiviestintää. Sitä käyte- tään niin brändin rakennukseen kuin kommunikointiin asiakkaiden ja verkoston kanssa. Sosiaalinen media on väline tuoda esiin yrityksen asioita viestinnällisesti ja kasvattaa tietoi- suutta. Sitä hyödyntävät niin kansalliset suuryritykset kuin myös pienemmät urheiluseurat- kin. Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Nurmijärven Golfille. Työn lopputuloksena on vuosisuunnitelma sosiaalisen median kanaviin. Suunnitelma sisältää esimerkkijulkaisun jokaiselle kuukaudelle, tavoitteita sekä mittarit. Opinnäytetyö on tehty vetoketjuperiaatteella. Luvut alkavat teoriaosuudella, jonka jälkeen aihetta on peilattu toimeksiantajaan ja yleisesti golfiin urheiluna. Markkinointiviestinnän prosessi kattaa ne osat, joihin yrityksen tulee keskittyä suunnitelta- essa viestinnän sisältöä ja tavoitteita. Sosiaalinen media ja viestintä tarvitsevat jatkuvaa ylläpitoa sekä kehittämistä yhdessä brändin kasvun kanssa. Viestinnällä on monia muotoja ja urheiluseurassa niitä sovelletaan kohderyhmän mukaiseksi sekä omaan toimintaan sopi- viksi. Vaikuttajilla voidaan saavuttaa uusia kohderyhmiä ja sen myötä tunnettavuuden kas- vua. Markkinointiviestinnän trendit muuttuvat jatkuvasti ja erilaiset teemat korostuvat eri vuosina. Brändi ja sen rakentaminen vaativat työtä yritykseltä. Sosiaalisella medialla on oma roo- linsa brändin rakentumisessa ja tavoitemielikuvan syntymisessä asiakkaiden silmissä. Brändin ilmentäminen sosiaalisessa mediassa tehtäviin julkaisuihin on tärkeää brändin me- nestymisen kannalta. Kilpailijoista erottavien asioiden esiintuominen viestinnällisin keinoin tukee yrityksen tavoitteiden saavuttamista. Sosiaalinen media ja ostopolku ovat työn viimeinen teoriaosuus. Luvuissa käsitellään yri- tyksen ja asiakkaiden välistä vuorovaikutusta sosiaalisen median kanavissa ja miten brän- diä voidaan tuoda lähemmäs asiakkaita erilaisten julkaisujen muodossa. Työn liitteenä on jokaiselle kuukaudelle tehty oma sosiaalisen median kanavasuunnitelma. Käytössä ovat seuran valitsemat pääkanavat Facebook, Instagram sekä YouTube. Aiheet ja esimerkkijulkaisut pohjautuvat seuran tapahtumakalenteriin.

Tallennettuna: