Haku

Sosiaali- ja terveysalan esimies johtajana muutoksessa : Esimiesten kokemuksia vaikutusmahdollisuuksista muutoksessa

QR-koodi

Sosiaali- ja terveysalan esimies johtajana muutoksessa : Esimiesten kokemuksia vaikutusmahdollisuuksista muutoksessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja tuottaa tietoa palveluesimiesten kokemuksista muutosjohtamisesta, sen haasteista ja vaikuttamismahdollisuuksista muutosprosesseissa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa oli myös laadulliselle tutkimukselle ominaisia kysymyksiä. Kysely lähetettiin sähköistä Forms-alustaa käyttäen 26 palveluesimiehelle, joista 16 palveluesimiestä vastasi kyselyyn. Aineisto analysoitiin sekä määrällisten että laadullisten (avoimet kysymykset) kysymysten osalta teemoittelulla.

Tutkimuksen avulla palveluesimiehiltä saatiin arvokasta kokemusperäistä tietoa muutosjohtamisen haasteista ja koetusta vaikuttamisen mahdollisuudesta muutoksessa. Keskeisinä tutkimustuloksissa ilmeni, että palveluesimiesten vahvuuksia olivat korkeatasoinen johtamiseen painottuva osaaminen ja koettu uudistumismyönteisyys ja muutosjohtamistietous. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi myös kokemus hyvästä vertaistuesta kollegoilta.

Tutkimuksen mukaan palveluesimiehillä ei ollut riittävästi mahdollisuutta vaikuttaa omaa yksikköä koskeviin muutoksiin ja kehittämistyöhön. Osallisuutta ja vaikuttamista toivottiin laajemmin ja muutosprosessin varhaisemmissa vaiheissa. Silloin, palveluesimiehet voisivat aiempaa paremmin vaikuttaa jo ideointi- ja suunnitteluvaiheessa kehittämistyöhön ylemmillä tasoilla ja muutosten toteuttaminen yksikkötasolla olisi realistisemmalla pohjalla. Tutkimuksen mukaan haasteena nähtiin myös muutosvastarinta, jota aiheuttivat päällekkäiset muutokset, liian nopea aikataulutus sekä kehittämistavoitteiden epäselvyys.

Tallennettuna: