Haku

Maaseutumatkailuyrityksen savusaunapalvelujen markkinatutkimus

QR-koodi

Maaseutumatkailuyrityksen savusaunapalvelujen markkinatutkimus

Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Hollolassa sijaitsevalle Maaseuturavintola Hollolan Hirvelle. Yritykselle on tulossa savusauna, ja työn tarkoituksena oli kartoittaa kilpailijat savusaunapalvelujen osalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Päijät-Hämeen alueen savusaunapalvelujen kilpailutilannetta ja selvittää, miten Hollolan Hirvi erottuu kilpailijoiden kirjavasta joukosta. Tutkimustulosten oli tarkoitus edesauttaa yrityksen kilpailuedun selvittämistä ja savusaunapalveluihin liittyvien markkinoinnillisten päätösten tekoa.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena havainnointitutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kilpailijoiden verkkosivuja havainnoimalla ja tietoja keräämällä hyödyntämällä markkinoinnin kilpailukeinojen 7P-mallia. Kilpailijat analysoitiin ja arvioitiin, mitkä niistä ovat varteenotettavimpia kilpailijoita Maaseuturavintola Hollolan Hirvelle. Lisäksi lähetettiin seitsemälle yrityksen asiakkaalle kysymyksiä sisältävä sähköpostiviesti. Vastauksia saatiin neljä, ja se toi tärkeän lisäarvon tutkimukselle. Kysymysten avulla selvitettiin ensisijaisesti, mitä toiveita, odotuksia ja arvoja asiakkailla on savusaunapalvelujen suhteen.

Tulokset osoittivat, että vahvoja kilpailijoita Hollolan Hirvelle löytyi ainakin muutama; Lehmonkärki Asikkalassa, Kesäravintola Myllysaari Lahdessa, Tilausravintola Lossirannan Kartano Iitissä ja Vierumäen Urheiluopisto Vierumäellä. Yhteensä kilpailijoita löytyi 12. Hollolan Hirvi erottuu kilpailijoistaan viihtyisänä maaseutumatkailuyrityksenä, jolla on muita laajempi valikoima erilaisia palveluja ja tuotteita selkeällä perinteitä kunnioittavalla teemalla. Heikkoudeksi osoittautui majoituspalvelujen puuttuminen.

Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia yrityksen strategisessa suunnittelussa.

Tallennettuna: