Haku

Terminaalitoiminnan tehostaminen

QR-koodi

Terminaalitoiminnan tehostaminen

Opinnäytetyön päätavoitteena oli tehostaa kuljetus- ja lähettipalveluyrityksen terminaalin toimintaa. Työ tehtiin Jyväskylän ammattikorkeakoululle ja työn ideana oli luoda esimerkkitapaus ja yleisohje yrityksille, joilla on samankaltaisia ongelmia toiminnassaan. Tutkimusaineisto saatiin osin eräältä kyseisen alan yritykseltä. Kohdeyrityksellä ei ole ollenkaan omaa tuotantoa eikä omaa pitkäaikaisvarastointia, vaan se toimii tarjoamalla kuljetuspalveluja muille yrityksille ja hoitaa toimintaansa oman terminaalin kautta. Yrityksellä on omaa kalustoa sekä alihankkijatoimintaa jakelussa ja terminaalia käyttävät saapuvan ja lähtevän tavaran kuljetukseen sekä omat, että alihankkijoiden runkoliikenneautot. Ongelmien analysoinnissa ja ratkaisemisessa keskityttiin kolmeen pääaihealueeseen: terminaalin layoutiin ja sen kokoon, työntekijöiden toimintatapoihin sekä kestävän kehityksen mahdollistamiseen. Tutkimus osoitti nykyisen terminaalin olevan liian pieni kooltaan, jotta toiminta olisi sujuvaa. Terminaalin siisteys oli puutteellista sekä työntekijöiden asenteessa ja informoinnissa oli niin ikään suuria puutteita. Näiden ratkaisemiseksi ehdotettiin uusiin tiloihin siirtymistä sekä kestävän kehityksen toimeenpanoa erilaisten toimintatapojen ja laatujärjestelmien avulla. Ehdotetut toimintatavat ovat kuukausipalaverit, PDCA-syklin mukainen jatkuva parantaminen, jakelukuljetusten tehokkuuden mittaaminen mittareilla sekä yleisen siisteyden luonti ja ylläpito 5S-menetelmää käyttäen.

Tallennettuna: