Haku

Kohti uutta strategiaa : Ostopäätöksen tehneiden yritysasiakkaiden brändimielikuva Ravintola Priimuksessa

QR-koodi

Kohti uutta strategiaa : Ostopäätöksen tehneiden yritysasiakkaiden brändimielikuva Ravintola Priimuksessa

Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä on meneillään iso organisaatiouudistus. Tammikuussa 2018 Jyväskylän ammattiopisto jää historiaan ja tilalle tulee Gradia Jyväskylä. Sen vuoksi myös ao Ravintola Priimuksen brändi on muutoksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä suositus ao Ravintola Priimukselle brändistrategiassa huomioonotettavista asioista, erityisesti palvelumarkkinoinnin näkökulmasta.

Brändistrategia suosituksen pohjaksi teetettiin kysely ao Ravintola Priimuksen yritysasiakkaille brändimielikuvasta ja sen yhteydestä ostopäätökseen. Kysely tehtiin Webropol-ohjelmalla kokonaistutkimuksena. Kyselyn lisäksi haastateltiin ravintolapäällikköä, jotta saatiin tietoon näkemys tavoitellusta brändi-identiteetistä. Kumpienkin tutkimusaineistojen perusteella saatiin käsitys, kuinka brändistrategian osa-alueita tulee uudistaa muutosten myötä.

Tulokset osoittavat, että yritysasiakkaiden brändimielikuva ao Ravintola Priimuksesta on positiivinen ja se vastaa hyvin tavoiteltua brändi-identiteettiä. Kyselyn tuloksista vahvim- min nousi esiin se, että Ravintola Priimus nähtiin luotettavana tilaisuuksien järjestäjänä, vaikka tilaisuuksia hoitamassa on paljon opiskelijoita. Se, että opiskelijat pääsevät harjoittelemaan ammatissaan tarvittavia taitoja oikeassa ympäristössä, koettiin myös todella hyvänä asiana. Tutkimuksessa saatiin myös tukea siihen, että brändimielikuvalla on positiivinen yhteys ostopäätökseen eli siihen kannattaa panostaa. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tulevan brändistrategian runkona kannattaa säilyttää vahvasti opiskelijan, oppilaitoksen ja ravintolan yhteys ja sen pitää näkyä kaikessa. Yritysbrändin uudistamisessa kannattaa olla varovainen. Sidosryhmien voi olla vaikea hahmottaa uutta yritysbrändiä, jos se eroaa merkittävästi aiemman brändin ytimestä eli arvoista.

Tallennettuna: