Haku

Yrttejä pohjoisesta - mutta kenelle? : Selvitys pohjoisen yrttitoimijoiden markkinoinnin ja myynnin rakentumisesta

QR-koodi

Yrttejä pohjoisesta - mutta kenelle? : Selvitys pohjoisen yrttitoimijoiden markkinoinnin ja myynnin rakentumisesta

Opinnäytetyössä tutkittiin Pohjois-Suomen yrttitoimijoiden markkinoinnin ja myynnin rakennetta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten luonnontuotealalla toimivat yritykset ovat rakentaneet markkinointiaan ja ovatko omasta mielestään onnistuneet siinä. Markkinoinnin suunnittelu ja sen kohdentaminen on yrityksen toiminnan kannalta varsin tärkeä taito. Ilman markkinointia ja myyntiä ei liiketoiminta ole mahdollista, joten menestyäkseen yrityksen täytyy panostaa näihin. Opinnäytetyö pureutui yrittäjien markkinointiosaamiseen ja myyntikanavien valintaan. Mainonnan ja myynnin oikein kohdentamisella voidaan saavuttaa isoja etuja kilpailijoihin verrattuna. Tutkimus suoritettiin puhelin- ja sähköpostihaastatteluilla kevään 2017 aikana. Tutkimukseen valittiin mukaan yrityksiä jotka sijaitsevat Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan alueella.

Haastattelujen vastauksia analysoitaessa kävi ilmi, että yritykset ovat varsin hyvin ymmärtäneet markkinoinnin tärkeyden. Yrityksissä ei niinkään ole käytetty ulkopuolista apua vaan yrityksen henkilöstö on kasvattanut omaa osaamistaan kouluttautumalla itse markkinoinnin ammattilaiseksi. Yritysten ja tuotteiden voimakas brändääminen ja mielikuvilla mainonta on yrityksissä vielä aika vähäistä. Markkinointi ja mainonta ovat suurelta osin siirtyneet sosiaaliseen mediaan. Facebook ja Instagram ovat nykypäivän trendi, helppo ja nopea tapa olla näkyvillä. Myös tuotteiden myynti on siirtymässä lähes kokonaan verkkokauppoihin, ja se on korvannut lähes kokonaan tilamyynnin.

Luonnontuotealaa on kehitetty viime vuosien aikana monella tavoin. Yrittäjistä on tullut moniosaajia, joilta onnistuu niin tuotekehitys kuin markkinointi ja myyntityökin. Ala on varsin käsityövaltainen ja se on leimaantunut aiemmin lähes pelkästään harrastustoiminnaksi, vaikka raaka-aineille on kysyntää teollisessa mittakaavassa. Luonnontuoteala on tulevaisuudessa siirtymässä yhä enenevässä määrin kansainväliseksi yritystoiminnaksi. Byrokratian yksinkertaistaminen voisi vauhdittaa tätä kehitystä, näin ainakin yrittäjät toivovat.

Tallennettuna: