Haku

Interaktiivisen opetuslaitteen käytettävyys- ja käyttäjäkokemustutkimus erityiskoulussa

QR-koodi

Interaktiivisen opetuslaitteen käytettävyys- ja käyttäjäkokemustutkimus erityiskoulussa

Teknologian kehitys maailmalla vaikuttaa suoraan opetusteknologian kehitykseen. Erityiskouluissa käytetään nykyään paljon erilaisia teknologisia ratkaisuja opetuksen tukena. Teknologian kehitys mahdollistaa esimerkiksi vuorovaikutustaitojen ja omatoimisuuden opetuksen erityislapsilla entistä vaivattomammin. Erityislapset ovat ihanteellinen kohderyhmä uuden opetusteknologian käytölle, sillä heillä ei ole ennakkoluuloja tai pelkoja sitä kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia interaktiivisen projektiolaitteiston eli Taikalattian käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta erityiskoulussa. Toimeksiantajan toiveena oli saada lisää informaatiota sekä aitoa tutkittua tietoa Taikalattian käytön sujuvuudesta erityiskouluympäristössä, sekä mahdollisia kehitysehdotuksia. Taikalattian ollessa tuotteena Suomessa uusi, niin kaikki näyttö konseptin mahdollisuuksista oli tervetullutta. Opinnäytetyö toteutettiin empiirisenä kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus koostui Taikalattiaan ja Paloahon kouluun perehtymisestä, aineiston keräämisestä, tulosten analysoimisesta ja kehitysehdotuksien miettimisestä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä toimivat havainnointi, haastattelut, käytettävyystesti sekä kyselytutkimus. Tutkimus toteutettiin avoimesti yhteistyössä toimeksiantajan ja Paloahon koulun kanssa. Tutkimuksen perusteella todettiin, että Taikalattian käytettävyys ja käyttäjäkokemus erityiskouluympäristössä ovat hyvällä tasolla. Myös kehitystarpeita löytyi ja niitä varten annettiin kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Taikalattia soveltuu erinomaisesti erityislasten opetuskäyttöön. Paloahon koulun henkilökunta piti Taikalattiaa helppokäyttöisenä ja monipuolisena, ja sen käytöstä opetuksen tukena oli, lähes tulkoon vain positiivisia kokemuksia.

Tallennettuna: