Haku

Kohti luovaa studiotyöskentelyä : pop/jazzlaulupedagogin kokemus

QR-koodi

Kohti luovaa studiotyöskentelyä : pop/jazzlaulupedagogin kokemus

Pedagoginen opinnäytetyöni on reflektoiva tutkimus kokemuksistani levyä äänittävän yhtyeen solistina. Päämääränäni oli selvittää, miten ja miksi kyseinen levytyskokemus oli erityisen opettavainen ja kehittävä sekä solistisesti että pedagogisesti. Intensiivinen studioperiodi todisti, että esiintymisjännittäminen on yleistä äänitystilanteessa studio- olosuhteissa ja sen aiheuttavat pelot analysoitavia. Kokemukseni myötä tuon esiin keinoja valmentaa esiintymisjännityksestä kärsivää ja sitä miten valmennus tukee nimenomaan äänitystilanteessa olevaa.

Ehdotan myös keinoja hyödyntää studiotyöskentelyn kautta oppimiani seikkoja yksilöopetuksessa. Työni kautta tarjoan oppimaani vinkkeinä ja varoituksina eteenpäin muille studiotyöskentelyssä kokemattomille muusikoille - oman instrumenttini takia, enimmäkseen laulajille.

Lähdeaineistona minulla on levytyksen aikana kirjoittamani muistiinpanot. Ne koostuvat muun muassa tehtävien kuvailuista, muistutuksista siitä, miten laulaa tai toimia helpommin studiossa ja tietyissä tilanteissa, positiivisista ja negatiivisista tuntemuksista, ja kysymyksiä liittyen vaikeuksiini suoriutua. Pystyin myöhemmin vertaamaan muistiinpanojani kirjoihin ja artikkeleihin, jotka liittyvät studiotyöskentelyyn, esiintyvän muusikon kokemiin epävarmuuksiin ja esiintymisjännittämiseen. Käytin myös levylle kelpaamattomia ja kelvanneita lauluraitoja.

Sekä kokemus levyn tekemisestä että sen jälkikäteen tutkiskelu olivat yllättäviä ja haastavia, mutta olen saavuttanut tavoitteeni. Ymmärrän nyt miksi studiossa laulaminen on haastavaa mutta myös olennainen osa kehitystäni laulajana. Ymmärrän myös, että kokemuksen aikaiset pelkoni ovat yleisiä esiintymisessä ylipäätänsä, ja siksi järkeistettäviä ja ylitettäviä.

Tallennettuna: