Haku

"Jatkuvaa muutosten virtaa" : Case: Jyväskylän yliopiston tiedekuntien ja laitosten talous- ja henkilöstöhallinnon sihteerit

QR-koodi

"Jatkuvaa muutosten virtaa" : Case: Jyväskylän yliopiston tiedekuntien ja laitosten talous- ja henkilöstöhallinnon sihteerit

Opinnäytetyössä kuvataan talous- ja henkilöstöhallinnon sihteerien suhtautumista työhönsä, työnsä muutoksiin ja miten viestintä oli tukenut muutosta ja mitkä olivat sihteerien odotukset työltään tulevaisuudessa Jyväskylän yliopiston siirtyessä Yliopistojen Palvelukeskus Certian asiakkaaksi.

Tutkimuksemme oli laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastatellut kuusi sihteeriä valittiin harkinnanvaraisesti eri tiedekunnista. Opinnäytetyömme näkökulma oli organisaatiossa alhaalta ylöspäin, työntekijän näkökulmasta, vaikka organisaation toimintaa ohjaa sen johtaminen.

Aineiston analyysissa nousi esiin sihteerien epävarmuus tulevaisuuden onnistumisen edellytyksistä. Etenkin uudistusprosessin alkuvaiheessa epäiltiin muutoksen onnistumista ja toimivuutta. Uudistuksen arveltiin yksipuolistavan sihteerin työnkuvaa. Yliopiston johdon viestinnältä sihteerit kaipasivat tietoa siitä, miten muutokset konkretisoituvat heidän työssään. Viestintää ei voinut irrottaa organisaation toiminnasta erilliseksi osaksi, vaan viestintä ja vuorovaikutus olivat organisaation toiminnassa läsnä jatkuvasti. Tutkimuksessa näkyi myös huoli hallintovirastossa ja määräaikaisissa tehtävissä työskentelevien kollegojen jaksamisesta. Sihteerit olivat yleisesti tyytyväisiä työhönsä ja sitoutuivat siihen. Muutosten nopeasta aikataulusta huolimatta haluttiin kehittää sekä työtä että osaamista. Ne, jotka olivat saaneet itse vaikuttaa työtehtäviinsä ja aktiivisesti osallistuneet uudistusten järjestelyihin, olivat tyytyväisiä työssään. Onnistuneet kokemukset uudistamistyöstä lisäsivät luottamusta selvitä jatkossa.

Tallennettuna: