Haku

Taksiloungen suunnittelu

QR-koodi

Taksiloungen suunnittelu

Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suunnitelma taksilounge-tilasta. Opinnäytetyön toi- meksiantaja oli TaxiMoment, joka on taksipalveluita tarjoava yritys pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Karjalassa. Tuotoksena oli tuotemanuaali, joka sisältää tietoa palvelusta, tuotekortin, palvelupolun, arkkityypit, markkinointisuunnitelman ja tilasuunnitelmat. Taksilounge on uusi palvelu, joka suunniteltiin mukaillen palvelumuotoiluprosessia. Palvelumuotoiluprosessiin kuului kaksi kvalitatiivista tutkimusta, jotka toimivat opinnäytetyön tutkimusasetelmina. Tutkimuksien avulla pyrittiin vastaamaan kysymykseen: Millainen taksilounge voisi olla? Ensimmäinen opinnäytetyössä toteutettu tutkimus oli benchmarking eli vertailuanalyysi, jossa selvitettiin miten taksiloungen palveluideaa vastaava lounge toimii, sekä mitä piirteitä siinä on. Täysin vastaavaa loungea ei ollut löydettävissä, joten benchmarkingin koh- teeksi valittiin yksi kuljetuksen odottamiseen tarkoitettu lounge-tila. Benchmarking toteutettiin etsimällä tietoa internetistä. Toinen opinnäytetyön tutkimus oli asiakastutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselyllä. Kysely jaettiin kahdessa eri Facebookin matkailuaiheisessa ryhmässä ja siihen vastasi 59 henkilöä. Kyselyn vastaukset analysoitiin teemoittelu- menetelmällä. Kyselyn tuloksista muodostui kolme teema: mukavuus, rauhallisuus ja tarjoilut. Molemmista opinnäytetyön tutkimuksista selvisi, että loungien odotetaan sisältävän tiettyjä piirteitä, kuten pistorasioita, mukavia istumapaikkoja, työpöytiä, sekä tarjoiluja, kuten ruokaa ja juomaa. Loungen sisustuksessa voidaan hyödyntää paikallisia kulttuurillisia piirteitä, sekä yrityksen brändiä. Tuloksien pohjalta voidaan muodostaa suunnitelma ja tuotemanuaali taksilounge-tilasta, jossa on tutkimuksissa saatuja ominaisuuksia.

Tallennettuna: