Sökning

Opintopisteistä osaamiseen : Työvälineitä ja tarinoita työelämäyhteistyössä

QR-kod

Opintopisteistä osaamiseen : Työvälineitä ja tarinoita työelämäyhteistyössä

Osaamisen tunnistamista ja arviointia tarvitaan niin koulutuksessa, työpaikoilla kuin koulutuksen ja työpaikkojen yhteistyönä. Tässä oppaassa kuvataan ammattikorkeakoulujen ja työpaikkojen yhteistoimintaa osaamisen arvioinnin kehittämisessä. Painopiste on työelämälähtöisen osaamisen arvioinnissa. Ytimessä on ollut ammatti- ja toimialojen rajoja ylittävä osaamisen tarkastelu ja puhe.

Osapuolten sitoutuminen hankkeen tavoitteisiin ja toiminnan eteenpäin vieminen yhteistoimintana on edellyttänyt moniulotteista osaamisen kuvaamista ja arviointimenetelmien kehittämistä.

Oppaan materiaali on tuotettu yhteistyössä Osataan! -hankkeessa. Oppaaseen ovat tuottaneet kehittämistyön kuvauksia eri näkökulmista seuraavat osahankkeiden toimijat: Seinäjoen, Lapin, Jyväskylän, Tampereen, Turun, Vaasan ja Centrian ammattikorkeakoulut. Kehittämistyössä on ollut mukana työelämän edustajia, alojen opettajia ja opiskelijoita sekä hankkeen muita asiantuntijoita.

Kehittämistyössä on tuotettu toimintamalleja, ratkaisuja ja välineitä työelämälähtöisen osaamisen kehittämiseen, arviointiin ja yhteistyöhön. Kehittämistyötä kehystää työelämäsuuntautuneet osaamisen tunnistamista, arviointia ja osaamispuhetta jäsentävät näkökulmat. Oppaan toimituskuntana ja kirjoittajina ovat toimineet Osataan! -hankkeen Jyväskylän ammattikorkeakoulun asiantuntijat Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.

Competence identification and assessment is needed within education, work places as well as to further cooperation between education and working life. This guide will describe cooperation in developing competence assessment between workplaces and Universities of Applied Sciences. The focus is on work life led competence assessment. In the core of it are debates and discussions that go beyond different branches of work. All stakeholders’ commitment to the aims of the project and its implementation in cooperation has required versatile descriptions of competence and development of assessment methods.

The materials in the guide have been produced in cooperation with Osataan! -project. Project development descriptions have been composed by the following partners: Seinäjoki, Lappi, JAMK (Jyväskylä), Tampere, Turku, Vaasa, Centria Universities of Applied Sciences. Project development has included industry and employment representatives, teachers and students along with other experts.

Project development has produced models, solutions and tools for workcentered development of competences, assessment and cooperation. Different aspects of identification, assessment and debates around competence all act as a larger framework for project development work. Experts of Osataan! -project from JAMK (Jyväskylä) University of Applied Sciences (Teacher Education College) have operated as a editorial team as well as writers.

Sparad: