Haku

DIGITAALISUUS KESKI-SUOMALAISTEN YRITYSTEN MARKKINOINNISSA

QR-koodi

DIGITAALISUUS KESKI-SUOMALAISTEN YRITYSTEN MARKKINOINNISSA

Tietoyhteiskunta on muuttanut yritysten tapaa markkinoida. Yksisuuntaisesta markkinoinnista on siirrytty kaksisuuntaiseen markkinointiin, jonka keskiössä on asiakas. Yrityksille avainsanaksi on muodostunut asiakkaiden auttaminen. Verkosta on tullut tehokas markkinointiväline, joka on aina auki. Yrityksiltä muutos on vaatinut uudenlaista markkinointiajattelua.

Opinnäytetyössä tutkittiin DimarK -hankkeessa mukana olevien 12 keskisuomalaisen yrityksen ajatuksia siitä, miten digitaalisuus muutti yritysten tapaa markkinoida, mitä kanavia yritykset hyödynsivät ja miten henkilöstö suhtautui muutokseen.

Tutkimuksen pohjana olivat keväällä 2013 suoritetut kvalitatiiviset teemahaastattelut, jotka tutkija litteroi. Teoreettisen viitekehyksen muodostivat alan kirjallisuus ja julkaisut. Viitekehyksessä verrattiin DimarK -hankkeessa mukana olevien yritysten digitaalista markkinointia ja sosiaalista mediaa osana päivittäistä liiketoimintaa.

Tuloksista selvisi, että digitaalinen markkinointi on tosiasia ja sen rooli kasvaa tulevaisuudessa. Pelkät verkkosivut eivät enää riitä, sillä markkinointiin tarvitaan myös muita kanavia. Hankkeeseen osallistuneiden yritysten digitaalista markkinointia leimaa varovaisuus. Ongelmaksi koetaan resurssien riittämättömyys, ei niinkään mielenkiinnon puute.

Hankkeen projektipäällikön toiveesta tutkimuksen liitteessä käytiin läpi tekijänoikeuksiin liittyviä kysymyksiä, koska kuvia jaetaan Internetissä ja sosiaalisessa mediassa usein ilman julkaisulupaa. Tarkoituksena oli selvittää, mikä on sallittua ja mikä ei.

Tallennettuna: