Haku

Proseduraalinen kerronnan luonti

QR-koodi

Proseduraalinen kerronnan luonti

Proseduraalinen luominen on ollut osa pelejä jo pitkään, ja sen käyttö on kasvanut viimeiset kymmenen vuotta. Proseduraalinen kerronta on hankalasti sovellettava proseduraalisen luomisen tyyli, jota käytetään joissakin indie-peleissä, mutta ei juurikaan isoissa AAA-peleissä.

Tässä opinnäytetyössä tutkitaan proseduraalista kerrontaa teorian ja käytännön työnä toteutetun peliprojektin avulla. Ensin tutkitaan kerrontaa ja siihen läheisesti liittyvää tarinaa pelien kannalta. Sen jälkeen käydään proseduraalisen luomisen perusteet lävitse, ja teoriaosuuden lopussa tarkastellaan proseduraalista kerrontaa.

Opinnäytetyössä käydään lävitse myös peliprojektiin tehty kerrontajärjestelmä, joka käyttää proseduraalisen kerronnan käsitteitä luodakseen peliin tapahtumia. Järjestelmän tavoitteena on sitoa tapahtumien syyt ja seuraukset pelin pelattavuuteen. Tehty järjestelmä toimii perustason tapahtumanluojana, ja on helposti laajennettavissa.

Tallennettuna: