Sökning

Käytettävyys videopeleissä : Käytettävyyden testaus osana videopelien kehitystä

QR-kod

Käytettävyys videopeleissä : Käytettävyyden testaus osana videopelien kehitystä

Tämä on tutkimus digitaalisten pelien laadun varmistamisesta pelikehityksessä. Kyseessä on kvalitatiiviinen työ, joka keskittyy systeemin laatutekijään ja sen testaukseen: käytettävyyteen. Työn käytännön osuudessa arvioitiin mobiilipelin käytettävyyttä empiiristen käyttäjätestien avulla. Tavoitteena oli löytää tuotteen käytettävyysongelmia tuotteen laadun parantamiseksi. Ennen testien suorittamista oli selvennettävä käytettävyyden monitulkintaista käsitettä. Pelikirjallisuudessa käytettävyys-termiä käytetään paljon, mutta sen sisältö jää epämääräiseksi. Lähes kaikki tutkijat kuitenkin käsittelevät oppimista, ymmärrettävyyttä ja operoitavuutta.

Työssäni käyn läpi pelikirjallisuutta ja kartoitan termin merkitystä, käyttöä, hyötysovelluksen ja pelin eroja sekä käytettävyyden suhdetta käyttäjäkokemukseen ja pelattavuuteen.

Yksinkertaistetusti käytettävyys tarkoittaa tuotteen tai palvelun käytön helppoutta ja tehokkuutta. Käsite muodos-tuu tuotteen, käyttäjän, ympäristön ja käyttökontekstin yhteistoiminnasta. Tyypillisiä käytettävyyden mittapuita ovat systeemin käytön tuloksellisuus, tehokkuus ja tyytyväisyys. Käytettävyyden arviointi kohdistuu tyypillisesti tuotteen käyttöliittymään. Tarkastelun alla ovat kohderyhmän käyttäjän ja tuotteen vuorovaikutuksen aikana ilmenevät ongelmat, jotka voivat vaikuttaa pelin laatuun ja pelielämykseen.

Työssä tutustutaan videopeliin tuotteena, pelialan laadun varmistamiseen, kerrotaan hieman pelin vuorovaikutuksesta ja lopuksi pelisovelluksen käytettävyydestä ja sen kehittämisestä.

Käytännön osuudessa testattiin Kajaanin Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tekemää mobiilipeliä. Prototyypin testauksen jälkeen voi todeta, että käytettävyyden testaamisen sisällyttäminen soveltuu pelikehitykseen, mutta on hyötyyn nähden työlästä, etenkin näin suppeassa projektissa ja ilman perusteellista valmistautumista. Sen takia käytettävyyden testausta ilmeisesti on laiminlyöty laajemminkin ja ohitettu se "näyttää toimivan" -periaatteella. Vaikuttaa siltä, että vain suurimmilla yrityksillä on intoa ja resursseja käytettäyvyyden todelliseen testaukseen.

This thesis deals with quality of digital game in the software development. The work focuses on one of the system’s quality attribute called usability. The empirical task was to test usability of a game using usability test. The goal was to help the development team to find usability problems in the game to improve the quality of the product. Before testing usability we first need to make clear the meaning of the term in context of game products and understand what kind of effect it has to the game system and user experience. The concept usability is used quite often in the game literature but the content of the term varies and is never defined very clearly. Still almost all the reasearchers deal with subjects like learnability, understandability and operability.

In my work I will go through literature and map the meaning of the term usability, the use of it and it's relationship to the user experience and playability, and differences between productivity software and game software.

Simply put, the term usability means the ease of use of a human-made object or service. Usability is a property of entire system formed by a product, user, context of use and the goals of the user. Evaluating usability typically focuses on product interface. Under examination are issues that might interrupt or prevent interaction between the player and the product by affecting the overall game experience.

In the empirical part of the work a game under development was tested in Kajaani Polytechnic. The game was made by a small group of students of the institute. Even after incomplete testing it is obvious to note that usability practices are needed in game production. However, in small productions like this the extensive preparation needed might require too much resources. This might be the reason why the testing is often neglected or bypassed with the attitude “it looks working fine, there is good level of usability now”. Perhaps there is also lack of understanding that good quality and early testing with users will pay back all the costs in the end. It looks like only the biggest companies have passion for pursuing good quality and utilize resources for it.

Sparad: