Haku

CUSTOMER SATISFACTION AND VISIBILITY RESEARCH FOR KAJAANIN HOKKI

QR-koodi

CUSTOMER SATISFACTION AND VISIBILITY RESEARCH FOR KAJAANIN HOKKI

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää syitä siihen, miksi jääkiekkojoukkue Kajaanin Hokin kotiotteluiden yleisökeskiarvot ovat olleet viime vuosina niin alhaiset suhteellisen hyvästäkin menestyksestä huolimatta. Hokki on koko ajan toimintaansa kehittävä urheiluseura, joten on luonnollista, että tähän yhteen sen suurimmista tulonlähteistä, yleisömääriin, on löydettävä uutta puhtia. Tarkoituksena oli selvittää ovatko syyt asiakastyytyväisyydessä ottelutapahtuman sisällä vai kenties markkinoinnin tehottomuudesta johtuvasta näkyvyyden puutteesta. Kysely toteutettiin molempia, kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia metodeja käyttämällä. Ensimmänen tutkimus tutki Kajaanin Hokin kotiotteluissa jo käyviä ihmisiä ja heidän asiakastyytyväisyyttään. Tutkimus suoritettiin jakamalla kyselylomakkeita katsomoihin ja jäähallin kioskeille. Palautettuja lomakkeita oli yhteensä 123. Toinen osio tutkimuksessa oli selvittää Kajaanin seudulla asuvien ihmisten yleisiä mielipiteitä Hokista, sen toiminnasta ja näkyvyydestä katukuvassa. Tarkoitus oli saada mahdollisesti selville syitä, miksi ihmiset eivät ole kiinnostuneet tai eivät jostain muusta syystä käy Hokin kotiotteluissa. Tämä vaihe suoritettiin lyhyin haastatteluin Kajaanin kaduilla. 32 Haastateltavaa valittiin sattumanvaraisesti. Tutkimuksesta selvisi, että kotiotteluissa Hokin peliesityksiin oltiin suhteellisen tyytyväisiä, mutta jäähallin puitteisiin oltiin hyvin pettyneitä. Katsojat eivät tunteneet Hokkia omakseen suuren pelaajavaihtuvuuden ja kainuulaisten pelaajien vähäisyyden vuoksi. Hokin näkyvyys katukuvassa ei myöskään ollut tarpeeksi. Ihmisillä oli yllättävänkin vähän tietoa Hokista ja sen toiminnasta. Markkinointia ja mainontaa pidettiin yleisesti riittämättömänä ja houkuttelemattomana.

Tallennettuna: