Sökning

Musiikkimatkailutuotteen suunnittelu Joensuuhun

QR-kod

Musiikkimatkailutuotteen suunnittelu Joensuuhun

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Joensuussa sijaitsevia populaarimusiikille tärkeitä paikkoja, rakennuksia sekä kohteisiin liittyviä tarinoita. Toiminnallisessa osiossa Joensuuhun suunniteltiin musiikkimatkailutuote, joka hyödyntää paikkakunnalla vaikuttaneita artisteja sekä yhtyeitä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli joensuulainen Esittävän taiteen tila ry. Tarkoituksena matkailutuotteen suunnittelulle oli monipuolistaa paikallista musiikkimatkailutarjontaa.

Opinnäytetyön tietoperustaksi selvitettiin kulttuuri- ja musiikkimatkailun vetovoimatekijöitä ja tarinoiden, tuotteistamisen, asiakassegmentoinnin sekä jakelukanavien merkitystä matkailutuotteen suunnittelussa. Matkailutuotteen sisältöjen suunnittelussa hyödynnettiin aineistoa joensuulaisesta populaarimusiikista, joka kerättiin kirjallisten lähteiden sekä haastattelujen avulla. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka tuloksena saatiin kvalitatiivista aineistoa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös kansainvälisiä sekä kotimaisia esimerkkejä musiikkimatkailusta.

Suunniteltu musiikkimatkailutuote oli opastettu kierros, johon voi lisätä myös draamallisia elementtejä. Muita tuotteistamisideoita oli opetuksellinen tuote sekä mobiilisovellus. Opinnäytetyöprosessin aikana suunniteltuja tuotteita on mahdollista jatkokehittää tulevaisuudessa.

The purpose of this thesis was to survey the locations, buildings and stories that are significant to popular music in Joensuu. The objective of this study was to create a music tourism product which makes use of Joensuu based artists and groups. The clinet of this thesis was the association Esittävän taiteen tila. The aim of planning the tourism product was to diversify the music tourism supply in Joensuu region.

As the knowledge base of this thesis, the attraction factors of culture and music based tourism were studied. The thesis also clarifies the importance of storytelling, productisation, customer segmentation and distribution channels while designing new tourism products. Literature related to Finnish popular music and semi-structured interviews provided information to create the music tourism product.

The process resulted in a guided tour, which can be extended by adding elements of drama. Other results were educational music tourism package and a mobile application about popular music in Joensuu. All produced products can be developed further in the future.

Sparad: