Haku

Herätteidenhallinta ITIL-ympäristössä

QR-koodi

Herätteidenhallinta ITIL-ympäristössä

Opinnäytetyössä kehitettiin pohjoismaisen teollisuusyrityksen tietohallinnon herätteidenhallintaa ja siinä hyödynnettiin ITIL-mallia. Herätteidenhallinnan työkaluksi valittiin SolarWinds ja se otettiin käyttöön työn aikana.

Opinnäytetyön tavoitteena oli muuttaa herätteidenhallinnalla toimintaa reaktiivisesta proaktiivisemmaksi sekä kehittää kapasiteetinhallintaa ja tietohallinnon tuomaa lisäarvoa liiketoiminnalle. Proaktiivisemmalla toiminnalla palvelun ongelmiin voitaisiin puuttua jo ennen kuin ne aiheuttavat käyttökatkoja.

Työn tuloksena organisaation kyvykkyydet häiriötilanteiden käsittelyyn kasvoivat ja yritys pystyi reagoimaan nopeammin häiriötilanteisiin, koska niistä tuli järjestelmän muodostamaa dataa. Työskentely kehittyi siis reaktiivisesta proaktiiviseen suuntaan. Herätteidenhallinnan työkalun avulla palvelinten kuormitusta voitiin seurata tarkemmalla tasolla ja hyödyntää työkalun ennustetoimintoja kapasiteetin kehityksestä ja kapasiteettisuunnittelussa. Työn aikana tuli esiin myös herätteidenhallintaprosessiin liittyvien toimintojen kehitysehdotuksia ja huomioita herätteidenhallinnan ympärillä olevien toimintojen parantamisesta.

Tallennettuna: