Haku

ASIAKASLÄHTÖISEN PALVELUN KEHITTÄMINEN PALVELUMUOTOILUN AVULLA- Kotiin vietävät mielenterveyspalvelut Tukikievarissa

QR-koodi

ASIAKASLÄHTÖISEN PALVELUN KEHITTÄMINEN PALVELUMUOTOILUN AVULLA- Kotiin vietävät mielenterveyspalvelut Tukikievarissa

Kolmannen sektorin rooli palvelujen tuottajana on noussut julkisten palvelujen rinnalle ja se korostuu myös tulevaisuudessa. Haasteina ovat palveluntuottajien roolien ja toimintaympäristön jatkuvat muutokset sekä niihin varautuminen. Erityisesti nämä haasteet näkyvät järjestöjen, yhdistysten ja yritysten toiminnoissa. Palveluja tarvitaan erityisesti tietyille erityisryhmille. Kehittämistyö käynnistyi Pohjois-Karjalan Mielenterveydentuki ry:n tarpeesta kehittää henkilöstön osaamista ja vaikuttaa palvelun laatuun kotiin vietävissä palveluissa mielenterveyskuntoutujille. Opinnäytetyön tehtävä oli luoda uusi asiakaslähtöisempi palvelumalli ja selvittää, miten asiakkaat kokivat nykyiset palvelut. Selvitin työpajojen avulla kotiin vietävien palvelujen kehittämiskohteita käyttäen palvelumuotoilun viitekehystä. Tuloksissa nousi yhteneväisesti esille palvelujen merkitys kotona pärjäämisen tukemisessa sekä osastohoitojaksojen välttämisessä. Palvelujen kehittämiseksi työtä tulisi tehdä voimavarakeskeisesti. Myös yhteneväiset toiminnot ja suunnitelmallisuus koettiin tärkeäksi. Samalla luotiin kuntoutumissuunnitelmalomake. Jatkokehityskohteena voisi olla asiakas aseman vahvistaminen edelleen toiminnan kehittämisessä esimerkiksi kokemusasiantuntijoiden avulla.

Tallennettuna: