Haku

RATKAISUKESKEISEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN ASIANTUNTIJAORGANISAATIOSSA

QR-koodi

RATKAISUKESKEISEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN ASIANTUNTIJAORGANISAATIOSSA

Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tuotemyynnistä eroava myyntiprosessi ja myyntiprosessia tukeva toimintamalli, joka luo arvoa asiakkaalle ja Mediconsult Oy:lle. Toimintamalli tuo asiakastarpeen, -halun ja -palautteen Mediconsult Oy:n tuotekehitykseen. Tarkoitus oli siis integroida asiakkaan tarve ja halu yhä tehokkaammin mukaan tuotekehitykseen ja tarjota ratkaisu yhä asiakaslähtöisemmin asiakkaalle.

Kehittämistyön lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus. Tiedonhankinnan menetelmät olivat kvalitatiivisia. Menetelminä käytettiin kyselyä, ryhmähaastattelua, osallistuvaa havainnointia ja dokumenttianalyysia. Tietoperusta muodostettiin perehtymällä aihealueeseen liittyvään koti- ja ulkomaisiin lähdeteoksiin. Lähdekirjallisuus käsitteli pääsääntöisesti tutkimus- ja kehittämistyötä, liiketoiminnan kehittämistä, ratkaisumyyntiä ja arvonluontia.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi ratkaisukeskeinen toimintamalli, joka sisältää myyntiprosessin, ratkaisukeskeisen lähestymisen sekä arvonluomisen toimintamallin. Toimintamallia testattiin ja samalla jalkautettiin käyttöön. Toimintamalli vahvistettiin keväällä 2013. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin hyvin. Liikevaihdolliset hyödyt voidaan arvioida pidemmällä aikavälillä. Kehittämistehtävän aikana jatkokehityskohteeksi tunnistettiin asiakkuuksien hoitomalli, asiakastiedon hallintamalli, tuotteistus- ja tarjouskäsittely, mittarien ja osaamisen kehittäminen.

Tallennettuna: