Sökning

Kulttuuripalvelujen ostokäyttäytymiseen vaikuttavia teki-jöitä – Case Kouvolan Teatteri

QR-kod

Kulttuuripalvelujen ostokäyttäytymiseen vaikuttavia teki-jöitä – Case Kouvolan Teatteri

Voittoa tavoittelemattomat kulttuuriorganisaatiot kilpailevat vapaa-ajan yritysten kanssa kuluttajien vapaa-ajasta. Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat monet tekijät, jotka voivat olla houkuttelevia tai estäviä. Uusia asiakkaita tavoitellessa markkinoin-nissa tulee ottaa huomioon molemmat tekijät. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä tietoa Kouvolan alueen potentiaalisista teatterissa kävijöistä sekä etsiä keinoja, joilla Kouvolan Teatteri saisi kasvatettua kävijämääräänsä. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat teatterissa käymättömyy-teen siinä joukossa jotka eivät käy Kouvolan Teatterissa. Toisena tutkimusongelmana oli selvittää, onko Kouvolan Teatterissa jotakin tiettyä osa-aluetta, jota voisi parantaa. Tutkimuksessa käsiteltiin myös alueen asukkaiden teatterissa käyntiä ja mielikuvia Kouvolan Teatterista. Tutkimus suoritettiin lomakekyselynä. Sähköinen lomake lähe-tettiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Kouvolan toimipisteiden opiskelijoille. Paperilomake lähetettiin otokselle Kouvolan alueen asukkaita. Vastaukset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla. Tutkimukseen tuli 298 vastausta. Vastausprosentti oli 11,9 %, joten tuloksia voi pitää vain suuntaa-antavina. Eniten vastauksia tuli opiskelijoilta, joten tutkimuksesta voi olla eniten hyötyä tätä kohderyhmää tavoitellessa. Tutkimuksessa selvisi, että oma aikataulu, lipun hinta sekä Kouvolan Teatterin aika-taulu olivat merkittävimpiä esteistä teatterissakäynnille. Teatteriseuran sekä mielen-kiinnon puute olivat myös merkittäviä esteitä. Kouvolan Teatterin osa-alueista mark-kinointia voisi vastaajien mielestä parantaa. Kouvolan Sanomat, ilmaisjakelulehdet ja Kaakon teatterit -lehti ovat mainosvälineitä, jotka tavoittavat kouvolalaiset. Kouvola-laiset ovat kiinnostuneita teatterissa käymisestä. Helpottamalla teatteri-illan järjestelyjä erilaisilla palveluilla sekä markkinoimalla näkyvämmin uusia kävijöitä saadaan Kouvolan Teatteriin.

Non-profit cultural organisations compete with profit seeking leisure time organisa-tions for a consumer’s leisure time. There are many factors that influence a consumer’s buying decision. Some factors are attractive and some are inhibiting. Both factors must be considered when marketing to new customers. The goal for this research was to gather information about the potential theatre goers and seek ways for the Kouvola Theatre to increase its audience. The research problem of this research was to find out what factors influenced nonat-tendance among the residents that were not attending the Kouvola Theatre’s perfor-mances. Another goal was to find out if there was any specific sector that could be improved. The respondents’ attendance at theatre and view of Kouvola Theatre are al-so treated in this research. The research was conducted as a survey. An electronic questionnaire was sent to the students of Kymenlaakso Unversity of Applied Sciences, Kouvola campus. A paper questionnaire was sent to a sample of Kouvola residents. The number of responses was 298 pieces. The responses were analysed with SPSS-statistic program. The response rate was 11.9, so the results can only be considered suggestive. Most of the respondents were students so this research can be useful while pursuing this target group. It was found that respondent’s schedule, ticket price and Kouvola Theatre’s schedule were the main barriers of attending Kouvola Theatre’s performances. Lack of company and interest were also notable barriers. Marketing was the sector in Kouvola Theatre that the respondents thought could be improved. Kouvolan Sanomat, free newspapers and Kaakon teatterit –magazine were the advertising medium that reached the residents of Kouvola. The residents of Kouvola are interested in attending the theatre. By facilitating the or-ganising of the theatre evening with different services and by more visible marketing Kouvola Theatre can get new audiences.

Sparad: