Sökning

Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa

QR-kod

Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa

Mediaa käyttävät yhä nuoremmat lapset ja lasten kautta mediakulttuuri leviää myös päiväkodin kulttuuriin. Päiväkodin kasvatus- ja hoitohenkilöstön tulee ottaa tämä huomioon kasvatuskäytännöissä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten mediakasvatus näkyy kahdessa Kouvolan päiväkodissa.

Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, jonka avulla selvitettiin, millaisia näkemyksiä Kouvolan Ekholmintien ja Killingin päiväkotien kasvatus- ja hoitohenkilöstöllä on mediakasvatuksesta sekä miten mediakasvatusta toteutetaan näissä kahdessa päiväkodissa. Kysely lähetettiin 40 kasvatus- ja hoitohenkilölle ja vastausprosentiksi muodostui 80.

Ekholmintien ja Killingin päiväkotien vastaajista enemmistö osasi määritellä jotakin mediakasvatuksesta. Kuitenkin lähes kaikki vastaajat kokivat omien tietojen ja taitojen mediakasvatuksesta olevan ainakin vähän riittämättömät, ja noin kaksi kolmesta halusi ainakin vähän kehittää ja laajentaa tietojaan mediakasvatuksesta. Mediakasvatuksen taitojen ja tietojen riittämättömyys näkyi myös toteutuksessa. Vaikka vastaajista puolet (n=16) oli sitä mieltä, että jokaisen lapsen tulisi saada mediakasvatusta lapsiryhmässä, vain yhdeksän vastaajan mukaan mediakasvatuksen sisällöt kuuluvat käytännössä edes vähän osaksi lapsiryhmän toimintaa.

More and more younger children use media, and media culture is also spreading to nursery culture. Educational and care staff in kindergartens should take this into account in educational practices. The purpose of this study was to determine how media education will appear in two kindergartens in Kouvola.

The study used a questionnaire whose aim was to find out what kind of view points did Ekholmintie and Killinki kindergartens have on media education, and how it was carried out in these kindergartens. Questionnaires were sent to 40 persons who worked in those two kindergartens.

The results show that a majority of the respondents knew something about the definition on media education. However, nearly all respondents felt that their knowledge and skills of it were inadequate, and about two out of three wanted to develop and expand their knowledge on media education. Inadequacy of knowledge and skills were reflected in the implementation. Half of the respondents thought that every child should get media education in a group but only nine respondents realized that in practice.

Sparad: