Sökning

Kunnossapitojärjestelmän suunnittelu

QR-kod

Kunnossapitojärjestelmän suunnittelu

Kunnossapito ja siitä aiheutuvat kustannukset ovat merkittävässä roolissa tämänpäivän yrityksissä. Nykyaikainen kunnossapitojärjestelmä tarjoaa kätevän työkalun yrityksen kunnossapitokustannusten seurantaan sekä materiaalinhallintaan, lisäksi järjestelmän avulla kunnossapito saadaan luotettavammaksi sekä toimivammaksi. Kohdeyrityksenä on nestekaasuterminaali FGG Finngas GmbH sivuliike Suomessa. Yrityksellä ei ollut ennestään kunnossapitojärjestelmää, joten järjestelmän tarve oli suuri. Työn tavoitteena oli suunnitella yrityksen käyttöön sopiva kunnossapitojärjes-telmä. Työssä tutustutaan yrityksen toimintaan, kunnossapitoon käsitteenä, kunnossa-pidon tietojärjestelmiin ja eri toimittajien järjestelmiin. Järjestelmältä vaadittaviin ominaisuuksiin päädyttiin kunnossapitohenkilöstön haastat-telujen sekä yrityksen kunnossapitostrategian perusteella. Vaatimusten pohjalta lähe-tettiin kyselyjä järjestelmien toimittajille. Kyselyjen perusteella valittiin muutama käyttöön sopiva järjestelmä, joihin tutustuttiin paremmin. Tuloksena löydettiin yritykselle sopiva kunnossapitojärjestelmä, jonka käyttöönotto on tarkoitus aloittaa mahdollisesti syksyllä 2013. Käyttöönotettavan kunnossapitojär-jestelmän avulla yrityksen kunnossapidosta pyritään saamaan entistä varmempi. Lisäksi järjestelmän avulla pyritään kohdistamaan resurssit oikeaan paikkaan.

Maintenance and its costs have a significant role in today's businesses. The modern maintenance system provides a useful tool for monitoring company's maintenance costs and material management. With a system the maintenance will be more reliable and workable. As a target company is liquid gas terminal FGG Finngas GmbH branch in Finland. The company had no pre-existing maintenance system so the need for a system was great. The aim of this work was to plan the maintenance system which meets the needs of the company. This work deals with the company operations, maintenance as a concept, data systems of maintenance and maintenance systems of different suppliers. Interviews of maintenance personnel and the maintenance strategy of the company enabled to define the features of the system. Inquiries to the suppliers were sent and basis of those inquiries few system were selected for a closer inspection. The work resulted in the maintenance system which is suitable for this company. Implementation of system is intended to start in autumn 2013. With the new system, the company's maintenance should be more reliable and the system enables allocating resources to the right places.

Sparad: