Haku

Kotiutusprosessin kehittäminen Päijät-Hämeen keskussairaalan keuhkosairauksien osastolla 54

QR-koodi

Kotiutusprosessin kehittäminen Päijät-Hämeen keskussairaalan keuhkosairauksien osastolla 54

Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, jonka kohdeorganisaatio oli Päijät-Hämeen keskussairaalan keuhkosairauksien vuodeosasto 54. Kehittämishankeen tarkoituksena oli edistää osastolta tapahtuvien kotiutuksien toteutumista ja sujuvuutta asiakaskokemuksen parantamiseksi, sekä lisätä potilasturvallisuutta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia kehittämissuosituksia osaston kotiutusprosessiin, jotta saavutetaan toimiva asiakaskokemus ja lisätään asiakastyytyväisyyttä. Kehittämishanke toteutettiin palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen. Kehittämisongelmaan perehdyttiin analysoimalla asiakkaiden antamia palvelupalautteita sekä osastolla tehtyjä Haipro-haittatapahtumailmoituksia. Työyhteisö otettiin mukaan kehittämishankkeen työstämiseen oppimiskahvilatyöskentelyn avulla. Työyhteisöltä selvitettiin analyyseista nousseita kotiutusprosessiin liittyviä kehittämiskohteita. Tiedonkeruu menetelmänä käytettiin myös asiakkaille toteutettua teemahaastattelua, joita toteutettiin viisi. Haastatteluissa selvitettiin kotiutusprosessin onnistumista. Kehittämishankkeen tulokset osoittivat, että kotiutusprosessi onnistuu kokonaisuudessaan hyvin. Kuitenkin jatkohoitoon liittyvä ohjaus sekä jatkokontrollien järjestäminen on ongelmallista ja epäselvää. Osastolle laadittiin kotiutusprosessin kehittämissuosituksia, jotka koskivat tulohaastattelua, ohjauksen työnjakoa, kotiutuspäivän ohjausta, jatkohoito-ohjeita, palvelualttiuden näyttämistä ja jälkihoidon tarjoamista. Kehittämissuosituksien kautta osastolla kehitetään kotiutusprosessia ja tuetaan hoitohenkilökunnan toimintaa työyhteisössä.

Tallennettuna: