Ohcu

4-12-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen huomioiminen osana liikuntataitojen opettelua : Hiihtorieha-opasvihko tukena hiihtotaitojen opettelussa ja lajiin tutustumisessa

QR-koda

4-12-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen huomioiminen osana liikuntataitojen opettelua : Hiihtorieha-opasvihko tukena hiihtotaitojen opettelussa ja lajiin tutustumisessa

Toiminnallinen opinnäytetyömme käsittelee 4–12-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaista kehittymistä sekä hiihtotaitojen oppimista motoristen perusharjoitteiden kautta. Työmme sisältää raporttiosuuden sekä opasvihkon. Raportti pitää sisällään teoriaosuuden sekä opinnäytetyöprosessin arvioinnin. Opasvihkossa on hyödynnetty raportin teoriaosuutta sekä tuotettu Hiihtorieha-päivän sisältö. Työssämme tuomme esille, mitä kaikkea lapsen kehityksessä tulee huomioida uusien liikuntataitojen opettelussa. Samalla haluamme tukea lasten myönteisiä kokemuksia hiihdosta, minkä uskomme lisäävän lasten hiihtotaitojen kehittymistä sekä innostumista lajin harrastamiseen.

Opinnäytetyön tavoite on muuttaa lasten hiihtokilpailut enemmän leikkimieliseksi hiihtoriehaksi, joissa ilo ja onnistumisen kokemukset näyttelevät suurta osaa. Tavoite on lähtöisin lasten hiihtokilpailuiden yhteydessä syntyneestä ideasta. Työmme toimeksiantajana toimii Mikko Nurmela, joka vastaa Ounasvaaran hiihtoseuran hiihtokoulujen vetämisestä. Opinnäytetyömme tarkoitus on vahvistaa lasten liikunnan parissa olevien aikuisten ymmärrystä leikin ja ilon tärkeydestä uusien taitojen opettelussa sekä tarjota opasvihko. Opinnäytetyömme avulla haluamme tuoda vaihtoehdon lasten hiihtokilpailuille. Hiihtorieha-opasvihko koostuu erilaisista toiminnallisista rasteista, joiden sisällöissä on huomioitu lasten motoristen perustaitojen kehittyminen kokonaisvaltaisen kehityksen näkökulmasta.

Opinnäytetyömme johtopäätöksenä voimme todeta, että työmme aihe on hyvin ajankohtainen ja Suomessa tarvittaisiin enemmän Hiihtoriehan kaltaisia leikkimielisiä päiviä perinteisten lasten hiihtokilpailuiden tilalle. Työmme jatkotoimenpiteenä on Hiihtorieha-päivän toteuttaminen käytännössä.

Our functional thesis is meant to inspire four to twelve years old children in developing their skills in cross-country ski by using simple tasks meant to improve their motor skills. This thesis includes a report and a guidebook. The report is a collection of theoretical knowledge and it describes the procedure followed while producing the Hiihtorieha-guidebook. This thesis was commissioned by Mikko Nurmela, who is the main instructor of a children’s skiing school in Ounasvaara´s skiing circle.

The aim of this thesis is to develop children’s skiing competitions in to more playful event’s During playful event’s, joy and feeling of success play very important role, unlike competing against each other. The idea of this kind of skiing events was created with the commissioner. The purpose of this thesis is to increase knowledge on the importance of playing and having fun as a way to learn and develop new skills. The guidebook of skiing events consists of different kind of functional tasks, where the development of children’s motor skills, psychical skills, and physical and social development has been assessed.

In conclusion, it can be stated can that the development of playful events for children’ is a very current issue. In light of this, it can be added that these kinds of playful events would be more needed in the future, since competitions and the lack of success which may derive from them could cause negative attitude towards physical activity and sports in general. Follow up action of the thesis is to be implemented in the guidebook in practice.

Furkejuvvon: