Haku

Varhaiskasvatus Polokan perhekuntoutuksen tukena kuntoutustyössä : Varhaiskasvatus

QR-koodi

Varhaiskasvatus Polokan perhekuntoutuksen tukena kuntoutustyössä : Varhaiskasvatus

Opinnäytetyön kuvaus: Tutkin opinnäytetyössäni miten vanhempien päihteidenkäyttö vaikuttaa lapsen kehitykseen ja päihdeperheiden ns. dynamiikkaan Polokan ohjaajien näkökulmasta, ja miten Polokan työntekijät havainnoivat lapsen iänmukaista kehitystä ja voidaanko varhaiskasvatusta hyödyntää kuntoutuksen tukena? Tavoitteenani ymmärtää päihdeperheen problematiikkaa ja kuinka varhaiskasvatuksen keinoin voidaan tukea Polokan perhekuntoutusyksikön Pikku – Sepon kerhossa perheiden ja 3 - 5 – vuotiaiden lasten kuntoutusta. Työstän Pikku – Sepon kerholle iänmukaisen havainnointilomakkeen, joka tuo selkeyttä lapsen kehityksen havainnointiin.

Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyön teoreettisena taustana toimivat Varhaiskasvatuksen perusteet, Havainnointi ja pedagoginen tuki 3 – 5- vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa, Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria ihmisen kehittymisestä, Vanhemmuuden roolikartta.

Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelin Pikku – Sepon kerhon työntekijöitä havainnoinnin ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta heidän toiminnassaan. Käytin haastattelussa teemahaastattelua, jonka tulokset analysoin sisältöanalyysiin keinoin.

Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:

Pikku – Sepon kerhossa toteutuu varhaiskasvatuksen perusteiden mukainen toiminta. Toiminnan sisältöä voidaan kehittää tukemaan eri-ikäisten lapsien kehitystä tekemäni 3-5 – vuotiaiden lasten havainnointilomakkeen avulla. Keräämäni aineiston avulla he voivat kehittää yksikköön varhaiskasvatussuunnitelman, joka toimii yhtenä menetelmänä luoda yhteinen ymmärrys lapsen kehityksen tukemiseksi. Polokan perhekuntoutuksen kasvatuskumppanuus perustuu avoimuuteen ja luottamukseen.

Tallennettuna: