Haku

Verkkokaupan kehittäminen : Case Rovaniemi Shop

QR-koodi

Verkkokaupan kehittäminen : Case Rovaniemi Shop

Opinnäytetyöni käsittelee Rovaniemi Shop -verkkokaupan kehittämistä. Toimeksiantajana on Rovaniemen Matkailu ja Markkinointi Oy, joka myös hallinnoi Rovaniemi Shop -verkkokauppaa, jolle toivottiin tämän opinäyteyön myötä kehitysideoita. Rovaniemi Shop -verkkokauppa myy matkamuisto- ja lahjatuotteita sekä erilaisia Rovaniemen brändituotteita. Rovaniemen Matkailu ja Markkinointi Oyllä on myös kivijalkaliike, joka toimii myös matkailuneuvontana.

Työn tavoitteena on tuottaa tulevaisuudessa toteutettavia kehitysideoita Rovaniemi Shop -verkkokaupalle, kuten miten lisätä verkkokaupan näkyvyyttä ja hyödyntää sosiaalisen median kanavia markkinoinnissa. Havannoin työssäni asiakaskäyttäytymistä kyseisessä verkkokaupassa. Tarkoituksena on selvittää miten Rovaniemi Shop -verkkokaupasta saataisiin yhtenäinen osa yritystä ja miten Rovaniemi-brändi voisi vielä paremmin hyötyä verkkokaupasta.

Opinäytetyössä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää, havainnointia ja asiantuntijahaastattelun toteutin avoimena haastatteluna. Haastattelukysymykset painottuivat markkinointiin sosiallisessa mediassa. Lisäksi käytännön kokemuksilla verkkokauppatoiminnoista on suuri osuus opinnäytetyössäni, ja niitä hyödyntäen olen myös koonnut kehitysideoita.

Opinnäytetyössäni tulee esille erilaiset sosiaalisen median kanavat, sähköpostimarkkinointi ja mobiilimarkkinointi. Verkkokauppa on sähköistäkauppaa, joten tavoittaakseen potentiaaliset asiakkaat markkinointikanavienkin tulisi olla sähköisiä. Kehitysideoissa sosiaalisen median kanavat ovat pääosassa, kun puhe on verkkokauppan näkyvyyden lisäämisestä. Lopputuloksena on esitetty Rovaniemi Shop -verkkokaupalle suunnitelma, joka on tehty vuoden ajanjaksolle. Tässä suunnitelmassa olen hahmoitellut mahdolliset verkkokauppatoimet kuukausitasolla. Verkkokaupassa tapahtuvat muutokset eivät tule lisäämään henkilökunnan työmäärää.

Verkkokauppaa voisi kehittää loputtomiin ja mitä moniulottuvaisemmaksi sekä näkyvyyttä lisätä mitä useampien kanavien kautta, mutta onko se kannattavaa, sitä voi jokainen verkkokauppias pohtia. Tärkeintä jokaisen verkkokaupan kohdalla kuitenkin on, että toiminta on kannattavaa ja kehitystoimet toteutetaan resursien mukaan.

Avainsana(t) Verkkokauppa, sosiaalinen media, internetmarkkinointi

Tallennettuna: