Sökning

Sähköinen asiointi raskausdiabeteshoidon tukena tulevaisuudessa

QR-kod

Sähköinen asiointi raskausdiabeteshoidon tukena tulevaisuudessa

Tämän kehittämistyön avulla etsittiin vastauksia raskausdiabeteshoidon sähköisen asioinnin kehittämistarpeisiin. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa tietoa raskaana olevan asiakkaan ja neuvolan raskausdiabeteshoitajan välisten sähköisten palveluiden kehittämiseen. Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää raskausdiabetesasiakkaiden ja neuvolan raskausdiabeteshoitajien kehittämistoiveita sähköisien palveluiden käytöstä ja tuottaa tietoa tukemaan sähköisen hoitoprosessin luomiseen raskausdiabeteksen hoidossa. Tarkoituksen avulla pyrittiin siis löytämään kehittämisehdotuksia raskausdiabeteksen sähköistyvään hoitoprosessiin Espoossa kohti sellaista sähköistä palvelua, joka tukisi sekä raskausdiabetesasiakkaita että raskausdiabeteshoitajia raskausdiabeteksen hoidossa.

Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Alkukartoitus kehittämistyölle tehtiin tutustumalla sen hetkiseen raskausdiabetesprosessiin ja yhteistyössä neuvolan raskausdiabeteshoitajien kanssa syntyneiden suullisten ja kirjallisten havaintojen pohjalta. Alkukartoituksen jälkeen raskausdiabeteksen hoitoprosessi mallinnettiin Service Blueprinting-menetelmällä. Mallinnuksen jälkeen hoitoprosessia tarkasteltiin laatukuilumallin ja Service Oriented Architecture- ja Lean-strategioiden avulla. Raskausdiabeteksen prosessimallinnuksen jälkeen haastateltiin kolmea (n=3) neuvolan raskausdiabeteshoitajaa. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelun sisällönanalyysin jälkeen rakentui sähköinen Surveypal-kysely raskausdiabetes-asiakkaille.

Tämän kehittämistyön avulla löytyi useita kehittämiskohteita liittyen raskausdiabeteksen hoitopro-sessiin ja sähköiseen asiointiin. Sähköisen asioinnin kehittämisellä ja toimintojen osittaisella auto-matisoinnilla saadaan hoitoprosessissa olevia turhia toimintoja vähennettyä ja sitä kautta vapautuu resursseja työn perustoimintoihin ja myös tätä kautta työn laatu parantuu. Kehittämistyö ehdottaa sähköisen asioinnin kehittämistä ja käyttöönottoa raskausdiabeteshoidon tueksi Espoossa. Raskausdiabetesasiakkaiden että raskausdiabetes-asiakasta hoitavien neuvolan ammattilaisten antaman alkuohjauksen sekä hoitoprosessiin liittyvän viestinnän kehittäminen sähköisen asioinnin tuella parantaa palvelujen laatua.

Kehittämistyö tarjoaa ehdotuksia raskausdiabeteshoidon sähköisen asioinnin kehittämiseksi tulevaisuudessa.

The purpose of this Thesis was to study and produce information for the development of e(Health)Services between the gestational diabetes client and gestational diabetes nurses in Espoo, Finland. The primary goal of the Thesis was to determine the wishes of gestational diabetes clients and -nurses towards e(Health)Services and to provide information to support the planning of new e(Health)Services in the treatment of gestational diabetes.

This Thesis was conducted as an action research. Both qualitative, and quantitative methods were used. The study began by studying the current treatment process and by co-operating both orally and in writing with the gestational diabetes nurses about the subject of this Thesis. After an initial study, the gestational diabetes treatment process was modeled with the Service Blueprinting method. After the process modeling, the treatment process was Gap analyzed, then Service Oriented Architecture- and Lean strategies were added to further describe the process. After the process modeling, three (n = 3) gestational diabetes nurses were group interviewed. After the accumulated information of the group interview an electronic questionnaire was made to the gestational diabetes clients.

This Thesis discovered a number of development areas related to gestational diabetes treatment process and e(Health)Services. The development of e(Health)Services and the partial automatization of certain functions in the treatment process-reduces unnecessary functions in the treatment process and enables the correct targeting of resources and that way improves the quality of services in the process. The results of this Thesis suggest the development and deployment of e(Health)Services as a support in treating gestational diabetes in Espoo. By improving the communication in early counseling and –care increases the whole quality of the services in the treatment process.

This Thesis offers suggestions for developing e(Health)Services in treating gestational diabetes in Espoo.

Sparad: