Haku

Asiakkaan web-sivuston käytettävyystutkimus

QR-koodi

Asiakkaan web-sivuston käytettävyystutkimus

Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia asiakkaan web-sivuston käytettävyyttä. Opinnäytetyö rajataan koskemaan ainoastaan ulkoasun käytettävyyttä jättäen tekninen toteutuspuoli kokonaisuudessaan pois. Tutkimuksen perusteella laaditaan asiakkaalle kehitysehdotus, jossa löydetyt kehityskohteet listataan parannusehdotusten kanssa.

Tutkimusmenetelminä työssä käytetään benchmarkingia ja käyttäjähaastattelua. Käyttäjä-haastattelua lähestytään kvalitatiivisesta näkökulmasta. Benchmarkingin tuloksia ja haastatteluista saatua tietoa hyödyntäen laaditaan kehitysehdotus asiakkaan sivuston käytettävyyden parantamiseksi.

Tutkimuksessa löytyi useita parannuskohteita asiakkaan sivustolta. Kehitysehdotuksessa esitellään kehityskohdat tutkimuksessa käytettyjen osa-alueiden mukaan. Kehitysehdotuksen parannusehdotukset ovat varsin yksityiskohtaisia, minkä vuoksi ne ovat toteutuskelpoisia. Benchmarkingin tulokset ovat yleisluontoisia ja suuntaa-antavia eikä niitä voida toteuttaa sellaisenaan sivustojen rakenteellisten eroavaisuuksien vuoksi.

Tämän tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että benchmarking ei toiminut toivotulla tavalla tässä opinnäytetyössä, sillä benchmarkatut sivustot eivät vastaa sisältömääriltään lähimainkaan toisiaan. Käyttäjähaastatteluilla kuitenkin saavutettiin kaivattuja tuloksia, joiden perusteella opinnäytetyössä saatiin tuotettua kehitysehdotus asiakkaan web-sivustoa varten.

Tallennettuna: