Haku

Työhyvinvoinnin kehittäminen päivittäistavarakaupoissa

QR-koodi

Työhyvinvoinnin kehittäminen päivittäistavarakaupoissa

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää uusia keinoja kaupanalan työhyvinvoinnin kehittämiseksi Lean-menetelmän avulla. Tavoite on, että työn tehokkuus kasvaa ja samalla työhyvinvointi kehittyy ja työterveyshuollon kustannukset pysyvät kurissa. Opinnäytetyön aikana teetettiin kyselytutkimus hypermarketin työntekijöille jossa selvitettiin heidän mielipiteitään omasta työpaikastaan ja mahdollisia ongelmakohtia joihin pitäisi kehittää ratkaisuja. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimii Kauppavalmennus Oy.

Kyselytutkimuksen avulla saatiin selville ongelmakohtia joihin ryhdyttiin etsimään ratkaisuja. Suurimpia ongelmakohtia olivat työn henkinen kuormitus ja jatkuva kiireen tunne. Lisäksi työympäristössä oli korjattavaa ilmanlaadun ja lämpötilan osalta. Monet työntekijät valittivat huonoa ilmanlaatua ja varsinkin talvisin kylmää ilmaa kaupan tiloissa.

Työntekijät toivoivat myös lisää virkistäytymismahdollisuuksia työkavereiden kesken sekä enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa työpaikan päätöksenteossa. Työntekijät haluavat tuntea itsensä tärkeiksi työyhteisössä.

Kyselytutkimuksen tulosten perusteella kannattaisi tehdä ilmanlaadun tutkimus sekä lämmityslaitteiden tarkistus ja huolto. Lisäksi työntekijöille voisi tilata erilaisia ja lämpimämpiä työvaatteita tarpeen mukaan. Kiireen tunnetta ja henkistä kuormitusta pystytään vähentämään työvuorojen sijoittelua optimoimalla ja esimiehen palautejärjestelmää kehittämällä.

Opinnäytetyön teoriapuolta varten tutkittiin useita kirjallisia ja sähköisiä työhyvinvointiin ja hyvään kannustavaan johtamiseen liittyviä lähteitä.

Tallennettuna: