Sökning

Vantaan kaupungin esiopetuksen hyvinvointityön esittelyvideo

QR-kod

Vantaan kaupungin esiopetuksen hyvinvointityön esittelyvideo

Opinnäytetyössä tuotettiin Vantaan kaupungin esiopetuksen hyvinvointityön esittelyvideo. Vantaan kaupungilla on yli 120 esiopetusyksikköä. Hyvinvointityön työntekijöiden, kuraattoreiden, psykologien ja terveydenhoitajien keskuudessa oli noussut tarve esittelyvideolle, jonka avulla hyvinvointityötä voitaisiin tehdä näkyväksi ja tunnetuksi muun muassa varhaiskasvatuksen kentälle ja esiopetuksessa olevien lasten vanhemmille. Videota voitaisiin käyttää esimerkiksi vanhempainilloissa.

Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä on ensisijaisesti lasten hyvinvointityötä määrittelevät lait, kuten Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja Perusopetuslaki. Lähteenä käytettiin lisäksi Vantaan esiopetuksen hyvinvointityön käsikirjaa, joka ohjaa esiopetuksessa tehtävää hyvinvointityötä. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös Opiskelijahultolain painottamaa yhteisöllistä sekä yksilökohtaista hyvinvointityötä. Näiden lisäksi avattiin kasvatuskumppanuuden ja osallisuuden käsitteitä.

Opinnäytetyö on toiminnallinen, työelämälähtöinen kehittämistyö, jonka tavoitteena on tiedottaa hyvinvointipalveluista. Videon asiasisällön koostamiseksi toteutettiin työnkuvaa syventävät puolistrukturoidut teemahaastattelut yhdelle kuraattorille, psykologille sekä terveydenhoitajalle. Videon visuaaliseksi sisällöksi kerättiin kuvamateriaalia Pixabay-kuvapalvelusta, työntekijöiden tuottamasta kuvamateriaalista sekä kuvaamalla itse. Hyvinvointityön työntekijöiltä saadun palautteen mukaan esittelyvideosta välittyy halutun kaltainen, positiivinen ja helposti lähestyttävä mielikuva hyvinvointipalveluista.

A video presentation of the social services available to Vantaa preschool children and their families

The aim of this thesis was to produce a video explaining the various social services that are available to preschool children and their families in Vantaa. The metropolitan city of Vantaa has over 120 preschools. Psychologists, counsellors, health care and social workers employed by the city felt a video would be useful for making the range of wellbeing services they provide more visible and familiar to people associated with early childhood education and the parents or guardians of preschool children. The idea was that the video could be played at parent information sessions, for example.

The theoretical framework of this thesis is primarily supported by Finnish laws on children’s wellbeing, such as the Pupil and Student Welfare Act and the Basic Education Act. As a guide for utilising the various options available, a handbook on the social services available to preschool families in Vantaa was also helpful. The theoretical section also focused on the Student Welfare Act’s sections on communal and individual student welfare and further exploration of the concepts of communal child-rearing and collaborative partnerships between families, social workers and educators.

The result of this thesis was a practical workplace-oriented informational tool that tells preschool parents or guardians about the municipal services that can improve their wellbeing. To offer a more in-depth look into their professions, the authors conducted semi-structured themed interviews with a psychologist, counsellor and a health care representative for use in the video. For other content, their gathered footage from the Pixabay public domain imagery service, utilised material submitted by social workers, and composed some visual elements themselves. Feedback received from the city’s social workers indicated that the video conveyed the image intended: that of a positive and easily approachable network of wellbeing services.

Sparad: