Sökning

Developing an implementation form based on the new Early Childhood Education Curriculum

QR-kod

Developing an implementation form based on the new Early Childhood Education Curriculum

The project-based thesis was done in co-operation with Touhula Tikasmäki. The objective of this thesis was to give the day care something that they could benefit from. The implementation form was made during the thesis process. The forms´purpose was to help the day care plan activities and assess them through this. The new early childhood education plan was put into use in August 2017. The learning objectives from this plan were used as base of the forms.

The knowledge base contains the learning objectives which are: rich world of languages, multiple ways of expression, me and our community, I explore and act in my environment and I grow, move and progress. The theory also consisted of child-oriented upbringing, parental partnership, working in small groups, importance of physical education and recommendations, effects of physical education towards children and four to five-year-olds' development.

The implementation of this thesis was done in two different stages. Feedback was given after each stage and the needed changes were made. The forms had the learning objectives from the new early childhood education plan. Theory of these were also given with helping questions to guide the users. The forms were used in three groups aged four to five years.

The day care was pleased with the outcome of the forms. The best use of the forms was for pedagogical weekly planning. The day care used more time to evaluate their activities with the help of forms. The form helped the day care to take the learning objectives into use. The feedback from the daycare was mostly positive. Some workers thought that the form was too time consuming but it was still useful for them to remember what has been done and what to do differently in the future. Overall the form was successful.

Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Touhula Tikasmäki liikuntapäiväkodin kanssa. Tavoitteena oli luoda jotain, mistä päiväkoti voisi hyötyä käytännössä. Opinnäytetyöprosessin tuloksena kehittettiin lomake, jonka tarkoituksena oli auttaa päiväkotia suunnittelemaan pienryhmäaktiviteetteja ja arvioimaan niitä. Uusi 2016 varhaiskasvatussuunnitelma otettiin käyttöön päiväkodissa elokuussa 2017. Sen sisältämät oppimisen alueet toimivat lomakkeiden kehittämisen pohjana.

Opinnäytetyön teoreettiseen osuuteen luotiin pohja varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueiden mukaan, joita olivat kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä kasvan, liikun ja kehityn. Teoria muodostui myös lapsikeskeisestä kasvatuksesta, kasvatuskumppanuudesta, pienryhmissä toimimisesta, liikuntakasvatuksen tärkeydestä ja sen vaikutuksista lapsiin sekä 4-5-vuotiaiden kehityksestä.

Touhula Tikasmäki käytti opinnäytetyön toteuttamisvaiheessa kehitettyjä lomakkeita kahdessa eri vaiheessa. Palaute saatiin molempien käyttökertojen jälkeen, joiden perusteella tarvittavat muutokset tehtiin. Lomakkeet sisälsivät varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueet ja avustavia kysymyksiä, jotka auttoivat lomakkeiden oikeanlaisessa käytössä. Lomakkeet otettiin käyttöön kolmessa eri ryhmässä, joissa oli 4-5-vuotiaita lapsia.

Päiväkoti oli tyytyväinen siihen millaisia viimeisen version lomakkeet olivat. Paras käyttökohde niille osoittautui olevan toiminnan pedagoginen suunnittelu viikkokohtaisesti. Lomakkeet toimivat toiminnan tukena ja niiden avulla työntekijät käyttivät enemmän aikaa niiden pohtimiseen. Oppimisen alueet olivat helppoja ottaa toimintaan mukaan. Päiväkodilta saatu palaute oli pääosin positiivista. Lomakkeet toimivat tavoitteidensa mukaisesti. Työntekijöiden mielestä lomakkeen käyttö oli aikaa vievää, mutta silti hyödyllistä. Se auttoi muistamaan mitä pienryhmissä oli tehty ja mitä voisi mahdollisesti tehdä eri tavalla tulevaisuudessa.

Sparad: