Haku

Käyttäjätutkimus osana verkkokaupan kehitysprojektia: Case Ports Parts Cen-ter/Konecranes Oyj

QR-koodi

Käyttäjätutkimus osana verkkokaupan kehitysprojektia: Case Ports Parts Cen-ter/Konecranes Oyj

Tämä opinnäytetyö koskee erityisesti Konecranes Oyj:n varaosaorganisaatiota. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mahdollisia Ports Store -verkkokaupan kehityskohteita käyttäjätutkimuksen avulla. Käyttäjätutkimuksessa päätettiin käyttää käyttäjäkyselyä. Käyttäjäkysely tehtiin sähköpostin ja erillisen palvelun avulla. Kysymysten laadintaan vaikutti paljon myyntitiimin kokemus ja asiakkailta tulleen yksittäiset palautteet. Kohderyhmänä olivat verkkokauppaan rekisteröidyt ulkoiset loppuasiakkaat sekä sisäiset käyttäjät. Käyttäjäkyselyn tavoitteena oli saada hyvää ja kriittistä palautetta mahdollisimman monelta rekisteröidyltä käyttäjältä. Tavoitteena oli myös aktivoida asiakkaita käyttämään verkkokauppaa enemmän; tutkimaan sen käyttömahdollisuuksia heidän liiketoimintaansa tukena.

Tästä opinnäytetyöstä on rajattu pois verkkosivujen luomiseen kuuluva tekninen osuus. Työssä ei käsitellä tarkasti ohjelmien välisiä integraatioita, eikä verkkokaupan implementointivaiheita. Käyttäjäkyselyä varten tehdyt kysymykset laadittiin ja arvioitiin organisaation toimesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan yleisellä tasolla verkkokaupan määritelmiä, tutustutaan tarkemmin B2B- ja B2C-verkkokauppojen eroihin ja käytettävyyteen. Lisäksi käydään läpi verkkokauppojen asiakassegmenttejä ja asiakkaiden vaikutusta verkkokauppaan.

Verkkokaupalla on ja tulee olemaan yhä tärkeämpi rooli asiakaspalvelussa ja asiakkaan sitoutta-misessa. Tässä työssä tehtyyn kyselyyn saatiin vastauksia odotettua vähemmän, mikä vaikuttaa saatujen vastausten luotettavuuteen. Kysely itsessään laadittiin niin, että se on toistettavissa. Ulkoisten asiakkaiden kohdalla vastausten määrän vähyyttä osattiin odottaa, mutta sisäisten käyttäjien vastauksien määrä tuotti pettymyksen. Tärkeiksi kohdiksi saatujen vastausten mukaan nousivat hinnat, erilaiset tuotetiedot ja toimitusaika. Haasteita vastaajat kokivat, kun tuotteiden tietoja ei löytynyt. Lisäksi haluttiin lisää tuotedataa kuten painoja ja valokuvia. Tulosten mukaan isoimmiksi kehityskohteiksi siis nousivat asiat, jotka liittyivät datan sisältöön sekä sen lisäämiseen verkkokauppaan.

Tallennettuna: