Haku

Lisämyynnin kehittäminen katsastusalan yrityksessä

QR-koodi

Lisämyynnin kehittäminen katsastusalan yrityksessä

Opinnäytetyössäni käsiteltävä yritys tekee ajoneuvojen katsastuksia ja yrityksellä on asemia eri puolilla Suomea. Muutamia vuosia sitten yritys laajensi toimialaansa ottamalla katsastuspalvelun lisäksi myyntiin autotarvikkeita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on hakea lisäpotkua tuotemyyntiin, sekä selvittää, miten sitä voitaisiin kehittää.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelen myyntityötä yleisellä tasolla, lisämyyntiä ja yritysmarkkinointiin kehitetyn markkinointimixin 4P-mallin - ja siitä jalostetun 5P-mallin osa-alueita. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kysely, jotta asemien väliset lisämyynnin eroavaisuudet tulisivat esille, ja se lähetettiin 138:lle yrityksessä työskentelevälle katsastusalan ammattilaiselle. Työn tavoite oli saada selville henkilökunnan näkemyksiä tuotemyynnin kehittämisestä.

Opinnäytetyön tutkimustuloksen perusteella selvisi, että tuotteiden markkinointia katsastuspalvelun ohessa tulisi tuoda enemmän asiakkaiden tietoon. Tuotetarjooman valikoimaan, hintoihin sekä tuotteiden esillepanoon ja saatavuuteen olisi myös syytä kiinnittää huomiota. Henkilöstön asiantuntemusta tuotteiden valikoimassa kannattaisi hyödyntää. Erilaisten palkitsemismuotojen käyttö kannustaisi ja motivoisi henkilöstöä entistä parempiin myyntituloksiin.

Tallennettuna: