Sökning

Logiikan hyödyntäminen nosturi modernisaatiossa

QR-kod

Logiikan hyödyntäminen nosturi modernisaatiossa

Tämä opinnäytetyö on tehty ABB oy Service Nosturikeskukselle. Tavoitteena oli selvittää uusia keinoja siltanosturin modernisaation sähköisten ohjausten yksinkertaistamiseen, kustannusten pienentämiseen ja huollon tarpeen arviointiin. Opinäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää logiikan hyödyntämisen mahdollisuuksia siltanosturin sähköisten modernisaatioiden osana sekä mahdollisuutta hyödyntää lo-giikkaa teollisuusnosturin huollon tarpeen määrittelyyn.

Menetelminä käytettiin siltanostureiden tarkastusten yhteydessä havaittujen vikojen ja puutteiden ana-lysointia. Lisäksi selvitettiin logiikoiden ominaisuuksia sen teknisistä tiedoista ja Siemens LOGO! Soft Comfort -ohjelmalla tehtyjä ohjelmia koeajettiin simulointi ohjelmalla.

Työn edetessä tuli esille, ettei logiikan käyttö siltanostureiden modernisaatiossa ole aina perusteltua. Käytännössä vain prosessinosturit ja useassa vuorossa toimivat nosturit ovat turvallisuuden ja taloudelli-suuden näkökulmasta katsottuna perusteltua varustaa logiikkaohjauksella. Nosturien huollon tarpeen määrittelyyn ei tarvita logiikkaa niissä nostureissa, jotka toimivat valmistajan suunnitteleman koneisto-luokituksen mukaan ja nostureille tehdyt huollot ja tarkastukset ovat huolellisesti dokumentoitu.

This bachelor´s thesis was done for ABB Oy Service Crane Centre. The objective was to find nev ways to simplify the bridge crane modernization of electronic controls, to reducing service costs and to evaluate maintenance need.

Defects and deficiencies identified during the inspection of bridge cranes, were analysed. In addition logic characteristics were investigated using technical information. Siemens LOGO ! Soft Comfort program was used for simulation.

As a result it was notice that the use of the logic of bridge cranes in modernization is not always justified. In practice, only the process cranes and cranes operating in sevsral shifts could be equipped with logic. Logic is not needed in cranes, which operate according to the machinery classification of the man-ufacturer.

Sparad: