Haku

LISÄALUE - uusi asiakaslähtöinen myyntituote?

QR-koodi

LISÄALUE - uusi asiakaslähtöinen myyntituote?

Tontin lisäalue muodostaa oman maankäytöllisen alueen metsätalousmaan sisällä. Sen arvo perustuu, toisin kuin yleensä metsätalousmaalla, erityiskäyttöön tai erityiskäyttömahdollisuuteen.

Lisäalueen erityiskäyttöön keskittyvää tutkimusta tai selvitystä ei ole tehty. Lisäaluetta myyvä yritys ei tiedä lisäalueen arvostukseen vaikuttavia tekijöitä, tai sitä, kuinka paljon asiakas voisi olla valmis maksamaan lisäalueen erityiskäyttömahdollisuudesta.

Metsähallituksen Laatumaa-tulostoiminnolle tehdyssä opinnäytetyössä selvisi, että tontin omistaja pitää tärkeänä, että lisäalueen puuston käsittely on hänen päätösvallassaan. Hän haluaa varmistaa, että hänen oma rauha, viihtyisyys ja toimintavapaus lomatontilla on pysyvä. Lisäalueen erityiskäytöstä ja -arvosta asiakas on valmis maksamaan keskimäärin 12 155 euron kauppahinnan.

Lisäalueen tuotteistaminen voisi tehostaa lisäalueiden markkinointia ja kauppaa. Lisäalueen jaottelu hinnoitteluvyöhykkeisiin on perusteltua, mutta hinnoittelussa on otettava huomioon myyntikohteen kysyntään vaikuttavat tekijät.

Lisäalueen voidaan katsoa olevan tervetullut tuote rantatonttikaupan hiipuville kiinteistömarkkinoille, koska tontin omistajat vaikuttavat olevan siitä kiinnostuneita ja koska lisäaluekaupan kate on korkeampi kuin lomatonttikaupan kate. Hyvin hoidettu asiakassuhde ja asiakaskeskeinen markkinointi tuovat lisätuloa asiakkaalta yritykselle onnistuneen lisäaluekaupan myötä. Laskennallisten arvioiden perusteella Laatumaa voisi saada rantatonttien lisäaluekaupasta tuloa 16-34 miljoonaa euroa ja matkailukeskusten lomatonttien lisäaluekaupasta 5-11 miljoonaa euroa.

Tallennettuna: