Ohcu

Liikuntakerho ILO : Liikuntainterventio 3.–4.-luokkalaisille lapsille

QR-koda

Liikuntakerho ILO : Liikuntainterventio 3.–4.-luokkalaisille lapsille

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja toteuttaa vapaamuotoinen ja oppilaslähtöinen liikuntakerho. Tavoitteena oli arvioida ja vahvistaa lasten käsitystä liikunnasta sekä luoda positiivisia kokemuksia liikuntaintervention avulla.

Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Savonlinnan kaupungin Mertalan yhtenäiskoulun kanssa toiminnallisena interventiotutkimuksena. Liikuntainterventioon haettiin osallistujia kolmannen ja neljännen luokan oppilaista, joita on 109. Vapaaehtoisia osallistujia ilmoittautui yhteensä seitsemäntoista (n=17). Liikuntakerho kokoontui yhteensä seitsemän kertaa ja se toteutettiin syksyllä 2014. Ohjaajat toteuttivat liikuntakerhoa lapsilähtöisen opetuksen keinoin huomioiden heterogeenisen kohderyhmän yksilölliset lähtötasot. Lapset osallistuivat liikuntakerhoon ja antoivat palautetta intervention alussa, lopussa ja sen aikana.

Liikuntaintervention toteutuksen arvioinnissa käytettiin alku- ja loppukyselyä, pienryhmäkyselyä sekä havaintopäiväkirjaa. Tulosten mukaan oppilaslähtöisen liikuntakerhon kokemukset ja hyödyt ovat yksilöllisiä ja pääosin lasten kokemukset olivat positiivisia. Positiivisiin kokemuksiin vaikuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi aiheen kiinnostavuus, ohjaajien aktiivisuus, toiveisiin vaikuttamisen mahdollisuus, ryhmähenki ja opetettavien aiheiden monipuolisuus. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta tuloksia voi käyttää hyödyksi liikunnanopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa ajatellen lasten motivaatiota liikuntaa kohtaan.

The purpose of our bachelor´s thesis was to create and implement an informal and childcentered sports intervention. The aim was to increase children´s knowledge of the benefits of sports and to create positive experiences through physical activity.

The Bachelor´s thesis was made in co-operation with the Mertala school in Savonlinna. We sought participants to our study from grades three and four, which amount to altogether 109 students. The volunteers participating were seventeen in total (n=17). The period of our study was seven weeks during the autumn semester 2014 including one holiday week. During the study period we implemented the sports group by methods of child-centered learning where individual differences in a heterogeneous group were taken under concern. The children participated following our guidance and survey responses for the study were collected during the entire process in the primary, intra and post stages. This survey was qualitative and was conducted as a practical intervention study.

The data collection was carried out with qualitative survey methods including observation journal, feedback survey and group survey. The purpose was to collect data of the benefits of a child-centered learning method in sports. According to the results, it seems that experiences were individual and mainly positive. Factors affecting to the positive results were genuine interest, activity of teachers, possibility to express opinions, group spirit and versatility of themes. The results cannot be generalized due to the restricted sample, but could be used as a guide when structuring the physical education curriculum according based on motivated learning in sports.

Furkejuvvon: