Sökning

Mikkelin Kasarmin kampuskierroksen tuotteistaminen

QR-kod

Mikkelin Kasarmin kampuskierroksen tuotteistaminen

Tämä opinnäytetyö alkoi ammattikorkeakoulun ravintolapalveluiden pyynnöstä tuotteistaa Mikkelin ammattikorkeakoulun Kasarmin kampuskierros. Ongelmana oli muun muassa puuttuva opaslista ja kierroksen toistuvuus. Myös kierrosten lisääntyminen kampuksella oli taka-ajatuksena.

Tutkimusongelmaksi nousi siis kuinka kampuskierros tuotteistetaan. Tavoitteena oli luoda uusia kier-rosmalleja, parantaa markkinointia sekä luoda lista oppaista ja heidän varahenkilöistään, joihin voi kier-roksia tilatessa ottaa yhteyttä. Toiveena oli myös markkinointiflyerin luominen asiakkaille.

Opinnäytetyön teorian ensimmäinen osa koostuu tuotteistamisesta. Osuudessa kerrotaan mitä on tuot-teistaminen, kuinka se tapahtuu ja viitataan asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen. Teorian toinen osuus koskee markkinointiviestintää, jossa perehdytään markkinointiviestinnän vaikutuksiin, suunnitte-luun ja hyvään markkinointiviestintään. Kerron myös Mikkelin ammattikorkeakoulusta, sen historiasta ja perehdyn toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiin sekä työn vaatimasta prosessista. Lopussa esittelen uudet kierrosmallit, opaslistan sekä flyerin jotka loin Mikkelin ammattikorkeakoululle opitun pohjalta.

Tuloksena Kasarmin kampuskierroksen tuotteistamisesta syntyi kolme eri asiakasryhmälle sopivaa kier-rosmallia, jotka ovat muunneltavia toiveiden mukaan tai valmiita tarjottaviksi sellaisenaan asiakkaille. Lisäksi suunnittelin opaslistan tulevaisuutta varten, jotta kierrosten organisointi sujuisi helpommin. Tu-loksia varten haastattelin koulun henkilökuntaan kuuluvia henkilöitä ja vertasin tuotoksia sekä niiden toimivuutta teoriaan.

This thesis started as a request from Mikkeli University of Applied Science’s restaurant services to productise Kasarmi Campus Tour. One of the problems was the missing list of tour guides and the tour’s content. In addition to increase the number of the tours was part of the hidden agenda.

The research problem was how to productize Kasarmi Campus Tour. The purpose was to create new tour models, increase marketing, and create a list of guides and their substitutes who can be bothered when tours are being organized. One wish was also to make a marketing flyer to customers.

The first part of this bachelor’s thesis contains the theory of productisation. It tells what productisation is, how it is done and also refers to productisation of expert services. The second part of the theory is about marketing communications, in which I take a look at the impacts and planning of marketing communica-tions, and what contains good marketing communications. The thesis also discusses Mikkeli University of Applied Sciences, and its history and, the methods of an active thesis and what it took to make this thesis. In the end I introduce the new tour modes, the guide list and flyer which I designed for Mikkeli University of Applied Sciences.

As a result of productisating the Kasarmi Campus Tour three tour models were designed to three different groups of customers. The models are convertible or ready to be offered to customer as such. I also drafted a list of tour guides in for the future, so it would be easier to organize the tours in future. For the results, I interviewed two persons from the school staff and, compared results and their functionality to the theory.

Sparad: