Sökning

Sukupuolineutraalit lastenvaatteet : Leikki-ikäisten sisävaatemallisto NopsuPopsu Oy:lle

QR-kod

Sukupuolineutraalit lastenvaatteet : Leikki-ikäisten sisävaatemallisto NopsuPopsu Oy:lle

Opinnäytetyönäni suunnittelin lasten sisävaatemalliston toimeksiantajayrityksenäni toimineelle savonlinnalaiselle NopsuPopsu Oy:lle. Opinnäytetyöni tavoite oli suunnitella sukupuolineutraali mallisto, kuositella valmiskaavojen pohjalta kaavat suunnittelemilleni malleille ja valmistaa vaatteista prototyypit.

Opinnäytteeni teoreettinen tietoperusta käsittelee sukupuolistereotypioiden ilmenemistä lastenvaatteissa ja niiden vaikutusta lapsen saamaan kohteluun sekä sukupuolineutraalia ajattelutapaa kasvatuksessa ja vaatetuksessa. Lisäksi käsittelen blogeja ilmiönä ja niiden vaikutusta ihmisten kulutuskäyttäytymiseen.

Ennen malliston suunnittelua tein myös aineistolähtöisen sisällönanalyysin tuotemerkkejä Mini Rodini, Pomp de Lux, Me&I, Gugguu ja NopsuPopsu käsittelevistä blogiteksteistä ja kommenteista, jotka olin kerännyt lastenvaatteita käsittelevistä blogeista. Käsittelin aineistoa koodaamalla ja kvantifioimalla sitä havainnoidakseni ja laskeakseni samojen asioiden tai mielipiteiden esiintymiskertoja. Näin sain kartoitettua mallistoni kuluttajakohderyhmän mieltymyksiä koskien lastenvaatteita.

Kokosin suunnitteluni tueksi moodboardin, joka ilmentää hakemaani ilmettä mallistolle. Suunnittelin mallistoon neljä vaatetta; kaksi yläosaa ja kahdet housut. Opinnäytetyöni tavoite toteutui suunnittelun ja prototyyppien valmistamisen osalta hyvin. Tekemäni sisällönanalyysin tulokset koin merkittävänä tekijänä malliston lopulliseen ulkonäköön nähden, koska suunnittelemiini tuotteisiin päätyi elementtejä, joita malliston kohderyhmä piti mieluisina sisällönanalyysin perusteella. Olisin toivonut että tuotteet olisi esitelty opinnäytetyöprosessini aikana NopsuPopsun facebook-sivulla, jotta olisin saanut kohderyhmän kommentteja mallistosta opinnäytetyöraporttini malliston arviointi-osuuteen kirjattavaksi. Näin oli tarkoitus tehdä, mutta se ei onnistunutkaan yrittäjän kiireisen tilanteen vuoksi. Toimeksiantaja oli kuitenkin mallistoon tyytyväinen, ja totesi ainakin osan suunnittelemistani malleista päätyvän myöhemmin yrityksen tuotantoon.

Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe voisi olla laajempi katsaus blogeihin keskittyen esimerkiksi niissä esiintyvään keskusteluun lastenvaatteiden sukupuolittuneisuuteen liittyen.

As my Barchelor’s thesis I designed a children’s indoor wear collection for my client NopsuPopsu Ltd of Savonlinna. The main aim of my thesis was to design a gender-neutral collection, shape patterns for my designs based on ready-made patterns and after that make prototypes of the garments.

The theoretical framework of my thesis covers gender stereotypes manifesting on children’s wear and the way how those stereotypes affect the treatment that children get, and gender-neutral outlook on both children’s clothing and education and care. Additionally, I discuss weblogs as a phenomenon and the effect that blogs have on consumer behaviour.

Before designing the collection, I made material-based research about writings and comments about trademarks Mini Rodini, Pomp de Lux, Me&I, Gugguu and NopsuPopsu. I had gathered those writings from weblogs that deal with children’s clothing. I processed the material by encoding and quantifying it to observe and count the occurrences of same matters or opinions. This process allowed me to find out the preferences for children’s clothes among the consumer target group of the collection.

I also gathered a moodboard to support the designing process. The moodboard expresses the look that I was seeking for my collection. I designed four garments; two tops and two trousers. The goal of my thesis as for designing and making the prototypes was achieved. The results of the material-based research I made were a significant factor for the final appearance of the collection, because elements that the target group preferred on the basis of research were realized as the products I designed. I had hoped that the products would be presented on the NopsuPopsu page in Facebook to get comments from the target group, so I could write them on my report. This was the original plan, but it did not come true as because of the entrepreneur’s busy situation. My client was very pleased with my collection, and at least a part of these products will be manufactured by the company.

An interesting subject for further research could include a more extensive overview on weblogs focusing on the discussion on gendered children’s clothes.

Sparad: