Haku

Tyypillisen satamanosturin turvatoimintojen toteutustapa ohjelmoitavalla logiikalla

QR-koodi

Tyypillisen satamanosturin turvatoimintojen toteutustapa ohjelmoitavalla logiikalla

Tavoitteena tässä työssä oli määritellä tyypillisen satamanosturin turvatoiminnot ja saada luotua tapa toteuttaa turvatoiminnot siten, että ne voidaan toteuttaa ohjelmoitavalla logiikalla vaadittuun suoritustasoon. Tutkittavana oli vertailla, onko turvatoimintoihin liittyvät toiminnot tarkoituksenmukaisempaa toteuttaa erillisenä kokonaisuutena vai integroituna nosturissa olemassa olevaan ohjauslogiikkaan. Tämän valitun tavan on täytettävä nosturin turvatoimintoja määrittelevien standardien vaatimukset. Turvatoiminnoista tehtiin työn aikana suunnittelun tarpeisiin ohje, jonka mukaan suunnittelu tulisi toteuttaa. Samalla dokumentilla voitaisiin myös perustella asiakkaille riittävän selkeästi toteutuksen lähtökohdat ja perusteet siitä, että toteutettu tapa on hyväksytty ja koeteltu riittävästi. Valitun tavan on täytettävä myös asiak-kaiden vaatimat turvallisuuskriteerit. Tämän insinöörityön alussa on esitetty ne direktiivit, asetukset ja standardit, joita koneenvalmistajien on noudatettava turvatoimintojen määrittelyssä ja suunnittelussa. Lähtökohtana on konedirektiivi 2006/42/EY, jota konevalmistajien on noudatettava. Tämän lisäksi tässä insinöörityössä on esitetty turvatoimintoja koskevaa standardien hierarkiaa. Tämän insinöörityön tuloksena löydettiin selkein tapa ehdottaa turvatoiminnot toteutettavaksi logiikalla. Tuloksiin voidaan lukea myös eräästä projektista tehty turvatoimintojen dokumentaatio ja turvatoiminnoista ja turvatoimintojen suunnittelijoille suunnattu suunnitteluohje. Suunnitteluohjetta voidaan käyttää hyväksi yleisesti satamanostureiden turvatoimintoihin liittyvän tietoisuuden jakamisessa.

Tallennettuna: